مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

سلامت روان شما در دوران همه گیری کرونا

بهزاد متین 612 بازدید 19 اسفند 1400

نگرانی و اضطراب در مورد کرونا و تأثیر آن میتواند بسیار زیاد باشد. از سوی دیگر فاصله گذاری اجتماعی آنرا چالش برانگیزتر هم میکند. در ادامه راههای مقابله با این بیماری همه گیر را بیاموزید. همه گیری کرونا ممکن است تغییرات زیادی را در نحوه زندگی شما ایجاد کرده باشد و همراه آن، گاهی اوقات عدم اطمینان، تغییر روال روزانه، فشارهای مالی و انزوای اجتماعی را تجربه کرده اید. ممکن است در مورد بیمار شدن، مدت زمان ادامه بیماری همه گیر کرونا، اینکه آیا شغل شما تحت تأثیر قرار می گیرد و آینده چه خواهد کرد، نگران باشید. اطلاعات، شایعات بیش از حد میتواند زندگی شما را از کنترل خارج کند و مشخص نباشد که چه کاری باید انجام دهید. در طول همه گیری کرونا، ممکن است استرس، اضطراب، ترس، غم و تنهایی را تجربه کنید و اختلالات سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی، میتواند بدتر شود.

بررسی ها نشان می دهد که تعداد بزرگسالان آمریکایی که علائم استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی را در طول همه گیری گزارش می کنند، در مقایسه با نظرسنجی های قبل از همه گیری، افزایش عمده ای را نشان می دهد. برخی از افراد مصرف الکل یا مواد مخدر را افزایش داده اند و فکر می کنند که می تواند به آنها کمک کند تا با ترس های خود در مورد همه گیری مقابله کنند. در واقع، استفاده از این مواد می تواند اضطراب و افسردگی را بدتر کند.

افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد، بویژه آنهایی که به دخانیات یا مواد افیونی معتاد هستند، در صورت ابتلا به کووید-19 احتمالاً عواقب بدتری خواهند داشت. زیرا این اعتیادها میتوانند به عملکرد ریه آسیب رسانده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و باعث ایجاد شرایط مزمن مانند بیماری قلبی و ریوی شوند که خطر عوارض جدی ناشی از کرونا را افزایش میدهد. به همه این دلایل، یادگیری استراتژی های مراقبت از خود و دریافت مراقبتهای لازم برای کمک به شما جهت مقابله با این شرایط بسیار مهم است.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست سلامت روان

استراتژی های خود مراقبتی در برابر کرونا

استراتژی های خود مراقبتی برای سلامت روحی و جسمی شما مفید هستند و می توانند به شما کمک کنند تا مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید. مراقب جسم و ذهن خود باشید و با دیگران ارتباط برقرار کنید تا به سلامت روان خود کمک کنید.

مراقب بدن خود باشید

مراقب سلامت جسمانی خود باشید:

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

مراقب ذهنتان باشید

کاهش عوامل استرس زا:

با دیگران ارتباط برقرار کنید

ایجاد حمایت و تقویت روابط:

از انگ زدن و تبعیض بپرهیزید

انگ زدن می تواند باعث شود افراد احساس انزوا و حتی رها شدن کنند. وقتی دوستان و دیگران در جامعه از ترس ابتلا به کووید-19 از آنها دوری می کنند، ممکن است احساس افسردگی، صدمه خوردن و عصبانیت کنند. انگ زدن از جهات مختلف به سلامت و رفاه افراد آسیب می رساند. گروه های مورد انگ اغلب ممکن است از منابعی که برای مراقبت از خود و خانواده شان در طول یک بیماری همه گیری نیاز دارند محروم شوند. و افرادی که نگران انگ زدن هستند ممکن است کمتر تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند.

افرادی که انگ مربوط به کرونا را تجربه کرده اند شامل افراد آسیایی تبار، کارکنان مراقبت های بهداشتی، افراد مبتلا به کرونا و کسانی که از قرنطینه خارج شده اند. افرادی که مورد انگ قرار می گیرند ممکن است طرد شوند، به گونه ای متفاوت با آنها رفتار شود، فرصت های شغلی و تحصیلی از آنها سلب شود و هدف آزار کلامی، عاطفی و فیزیکی قرار گیرند.

شما می توانید انگ زدن را با موارد زیر کاهش دهید:

تشخیص دهید چه چیزی معمولی است و چه چیزی نیست

استرس یک واکنش روانی و فیزیکی طبیعی به خواسته های زندگی است. هرکسی در شرایط سخت واکنش متفاوتی نشان می دهد و طبیعی است که در طول یک بحران احساس استرس و نگرانی کنید. اما چالش های متعدد، مانند اثرات همه گیری کرونا، می تواند شما را فراتر از توانایی هایتان برای مقابله سوق دهد. بسیاری از افراد ممکن است در این دوران دارای نگرانی های مربوط به سلامت روان مانند علائم اضطراب و افسردگی باشند. و احساسات ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

علیرغم تمام تلاش هایتان، ممکن است احساس درماندگی، غمگینی، عصبانیت، تحریک پذیری، ناامیدی، اضطراب یا ترس داشته باشید. ممکن است در تمرکز روی کارهای معمولی، تغییر در اشتها، بدن درد، یا مشکل در خوابیدن مشکل داشته باشید یا ممکن است برای رویارویی با کارهای روزمره دچار مشکل شوید. وقتی این علائم و نشانه ها برای چند روز متوالی ادامه پیدا می کنند، شما را اذیت می کنند و مشکلاتی را در زندگی روزمره تان به وجود می آورند به طوری که انجام مسئولیت های عادی برایتان سخت می شود، وقت آن است که کمک بخواهید.

وقتی نیاز دارید کمک بگیرید

امیدواری که مشکلات سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی خود به خود برطرف شوند می تواند منجر به بدتر شدن علائم شود. اگر نگرانی هایی دارید یا اگر علائم سلامت روان را بدتر می کنید، در مواقعی که به آن نیاز دارید، کمک بخواهید و در مورد نحوه انجام کارتان پیشاپیش باشید. برای دریافت کمک ممکن است بخواهید:

اگر احساس خودکشی می کنید یا به آسیب رساندن به خود فکر می کنید، به دنبال کمک باشید. با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

استراتژی های مراقبت از خود را ادامه دهید

می توانید انتظار داشته باشید که احساسات قوی فعلی تان پس از پایان همه گیری ناپدید شوند، اما با پایان یافتن بحران سلامتی کرونا، استرس از زندگی شما ناپدید نخواهد شد. این شیوه های خودمراقبتی را ادامه دهید تا از سلامت روان خود مراقبت کنید و توانایی خود را برای مقابله با چالش های مداوم زندگی افزایش دهید.

منبع: mayoclinic.org

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر