مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

دلیل مراجعه به کلینیک روان درمانی چیست؟

اینجا مکث 1556 بازدید 14 دی 1399

روان درمانی همانگونه که از نامش پیداست، به منظور درمانی است که جهت حفظ سلامت روان انسان مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی با بررسی نمودن رفتار و واکنش های فرد در شرایط مختلف و همچنین صحبت نمودن با او، راهکارهایی را جهت درمان نمودن روان فرد ارائه می دهد. این راهکارها در مرکز روان درمانی ارائه می شوند. به همین منظور این مقاله برای شناخت بهتر این درمان و دلایل مراجعه نمودن به کلینیک روان درمانی، نگارش شده است.

برای درمان چه مشکلاتی باید به کلینیک روان درمانی مراجعه کرد؟

مراجعه به کلینیک روان درمانی موجب درمان چه مشکلاتی می گردد؟

قبل از مراجعه به کلینیک روان درمانی چه باید کرد؟

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

روند درمان در کلینیک روان درمانی به چه صورت است؟

معمولاً روند درمانی افرادی که به کلینیک روان درمانی مراجعه می نمایند، بیش از یک جلسه به طول می انجامد. به همین دلیل معمولاً پزشک روان درمان در جلسه اول، در رابطه با مشکل و نیازهای فرد از او سوال می پرسد. به همین دلیل در جلسه اول روان درمان بیشتر از آنکه به شما راهکار ارائه دهد. سعی می کند شنونده خوبی برای مشکلات مراجعه کننده باشد. تا بتواند اطلاعات کاملی در رابطه با وضعیت بیمار به دست آورد. این جلسه بهترین فرصت است تا، فرد هر مشکلی را که از آن رنج می برد و هر آنچه که احساس می کند، می خواهد بیان نمایید را به پزشک روان درمان بگوید.

متخصص روان درمانی پس از جلسه اول و با توجه به رفتار و گفتار مراجعه کننده، تشخیص می دهد که:

  1. از چه روش درمانی استفاده کند؟
  2. هدف از درمان چیست؟
  3. چقدر زمان (چند جلسه) برای درمان نیاز است؟
  4. هر جلسه درمانی چند ساعت نیاز دارد؟

بنابراین جلسه اول درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل در صورت مراجعه نمودن به کلینیک روان درمانی، سعی کنید در همان جلسه اول تمامی موضوعاتی که احساس می کنید، نیاز است تا پزشک روان درمان از آن مطلع باشد را بیان کنید. عدم وجود ابهام در صحبت های شما تاثیر مستقیمی بر کیفیت نتیجه درمان خواهد داشت.

انواع روان درمانی در کلینیک روان درمانی

روش های مختلفی برای روان درمانی وجود دارد. که با توجه به صحبت های شما در جلسه اول روان درمانی، پزشک روان درمان یکی از روش های درمانی را برای شما انتخاب می نماید. این روش های روان درمانی به شرح زیر می باشند.

رفتار درمانی شناختی

این روش درمانی در کلینیک روان درمانی به CBT نیز معروف می باشد. از این روش زمانی استفاده می شود که پزشک می خواهد به بیمار کمک کند تا عقاید و افکار منفی خود را شناسایی نماید. سپس رفتار درست را جایگزین آنها کند.

درمان از طریق تعهد

از دیگر روش های درمانی در کلینیک روان درمانی پذیرش تعهد می باشد. این روش به فرد کمک می کند تا احساسات خود را به درستی بشناسد. سپس با توجه به موقعیت های مختلفی که پیش رو دارد، احساسات خود را تغییر داده و با شرایط هماهنگ نماید. این کار توانایی فرد را در موقعیت های مختلف افزایش می دهد.

روان درمانی حمایتی

این روش روان درمانی به فرد کمک می کند تا مهارت های خود را در مواقع بحرانی و استرس زا، بشناسد و بتواند از آنها به درستی استفاده نماید. معمولاً این روش را میتوان به صورت فردی، گروهی، خانوادگی و دوستانه امتحان نمود.

روانکاوی

این روش درمانی به فرد کمک می کند تا تسلط بیشتری روی رفتار و عواطف خود داشته باشد. که در نهایت می تواند تضادها و مشکلات رفتاری خود را به درستی تشخیص دهد.

رفتار درمانی دیالکتیکی

این روش درمانی نوعی از روش شناختی می باشد. که به بیمار کمک می کند تا مهارت های رفتاری خود را پیدا کند و آنها را مدیریت نماید. همچنین از طریق کنترل احساسات خود بتواند کیفیت روابط خود را با دیگران افزایش دهد.

درمان گری بین فردی

این روش درمانی در کلینیک روان درمانی به منظور ارتقا کیفیت روابط عمومی و اجتماعی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل به بررسی روابط فرد با اطرافیان او می پردازد.

روند درمان فرد در کلینیک روان درمانی

معمولاً در کلینیک روان درمانی، پزشک به فرد کمک می کند تا در ابتدا، بتواند احساسات مثبت و منفی خود را بشناسد. سپس هر آن چیزی را که موجب آزار و اذیت او می شود، بیان نماید. قطعاً در ابتدا شروع به صحبت در رابطه با مشکلات کار سختی می باشد. اما قطعاً با مهارت های روان درمان اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد و به راحتی عواطف خود را بیان می کند. گریه کردن، عصبی شدن، هیجانی شدن و حتی خوشحال شدن در طول صحبت های فرد کاملاً طبیعی می باشد. اما برخی از افراد به همین دلیل از ادامه روان درمانی منصرف می شوند.

اما روان درمان با توجه به صحبت های فرد، پس از اتمام هر جلسه، تمریناتی را برای او در نظر می گیرد. که باید تا جلسه بعدی آنها را انجام دهد و نتیجه آن را نیز در ابتدای جلسه بعدی بیان کند. این صحبت ها به فرد کمک می کند تا در بحران ها، بتواند مدیریت اوضاع را به عهده بگیرد. اسرار بیمار نزد پزشک باقی خواهد ماند. اما پزشک در یک شرایط می تواند اسرار مریض خود را فاش نماید. آن هم زمانی است که ممکن است تفکرات فرد برای خود و یا اطرافیانش خطرناک باشد.

عوامل موثر در بهبود عملکرد درمان در کلینیک روان درمانی

برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از درمان و مراجعه به کلینیک روان درمانی بگیرید. بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر