مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

درمان اعتیاد به سریال، فیلم و سایر رسانه ها

فاطمه حصیب 2509 بازدید 17 مهر 1402

شاید افراد از وقت گذاشتن پای رسانه ها و یا تماشای طولانی مدت سریالها لذت ببرند. اما وقتی تماشای فیلم و سریالها بصورت اجباری و از روی عادت باشد و با وجود تأثیرات منفی که بر عملکرد عاطفی و اجتماعی افراد دارد، ادامه داشته باشد، اعتیاد به فیلم و سریال محسوب میشود. وابستگی به فیلم و سریال اغلب پس از گذراندن ساعتهای طولانی تماشای آنها، احساس بدتری در فرد ایجاد میکند.یکی از ویژگی های تعیین کننده اعتیاد به سریال، تجربه علائم ترک است مانند تلاش برای کاهش تماشای بیش از حد آن.

علائم اعتیاد به سریال و فیلم

علائم اعتیاد به سریال و فیلم شامل تماشای آنها بیش از برنامه ریزی اولیه، تجربه ناراحتی عاطفی در هنگام حذف زمان تماشای فیلم و سریالها و استفاده از این برنامه ها برای مقابله با احساسات منفی است. عوامل متعددی در استفاده بیش از حد از تلویزیون و تماشای آن نقش دارند، علل اعتیاد به تلوزیون، شامل رهایی عاطفی از پریشانی، محرومیت محیطی در اوایل کودکی و جلوگیری از کسالت است. اعتیاد به فیلم و سریال همچنین می تواند فرد را در معرض خطر مشکلات جسمی و اختلالات روانپزشکی قرار دهد. از اثرات اعتیاد به تماشای سریال میتوان به کاهش کیفیت خواب، تصویر منفی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های جسمی اشاره کرد.

چه زمانی تماشای فیلم و سریال به اعتیاد تبدیل می شود؟

تماشای زیاد سریالها زمانی به اعتیاد تبدیل میشود که فرد متوجه میشود برای دستیابی به همان اثرات مثبتی که برای اولین بار از تماشای بی رویه فیلم و سریال بدست می آورد، باید بطور مداوم زمان صرف شده در مقابل صفحه نمایش را افزایش دهد. مانند مواد مخدر مقاومت افزایش پیدا می کند و به همان نسبت میزان ساعت تماشای فیلم بالا تر می رود. یکی دیگر از نشانه های آشکار اعتیاد کامل به فیلم و سریال زمانی است که فرد در تلاش برای کنترل زمان صرف شده پای تماشای سریال، تا حدی از مشکلات جسمی و روانی رنج می برد. این پیامدهای منفی در سایر اشکال اعتیاد نیز مانند سوء مصرف مواد و الکل نیز دیده می شود.

راه های کنترل اعتیاد به تماشای سریال

اگرچه تماشای فیلم و سریال در حد اعتدال مضر نیست، اما تماشای بیش از حد می تواند زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند منجر به خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم، عدم ورزش، بی توجهی به کار و یا روابط بین فردی شود. اما شما می توانید این عادت بد را ترک کنید و میزان تماشای تلویزیون را با جایگزین کردن فعالیت های دیگر کاهش دهید، اگر می خواهید استفاده از آن را محدود کنید به تدریج تماشای آن را کم کنید یا اگر می خواهید این عادت را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، می توانید این عادت بد را به کلی قطع کنید.

روش 1: مدیریت کردن تماشای فیلم و سریال

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

روش 2: ترک کردن تماشای فیلم و سریال به طور کامل

روش 3: جایگزین کردن فعالیت های دیگر

کمک گرفتن از مشاور روانشناس، در زمینه اعتیاد به فیلم و سریال، چه زمانی ضروری است؟

مشاوره اعتیاد به سریال، هنگامی که به دنبال توسعه سرگرمی های غیر تلویزیونی و جایگزینی برنامه های آن با فعالیت های سازنده تر برای احساس خوب هستید، ضروری است. در واقع، مشاوره می تواند به فرد وابسته به سریال کمک کند تا از اعتیاد خود خلاص شود و همچنین به او کمک می کند تا دلایل اصلی مشکل را درک کند و راهبردهای مقابله ای را برای مقابله با موقعیت های دشوار به شیوه ای مثبت تر ایجاد کند. این موضوع به یک فرد معتاد کمک می کند تا موقعیت های چالش برانگیز را با دیدی جدید ببیند و از درگیر شدن مکرر در رفتارهای اعتیادآور مربوط به رسانه ها اجتناب کند.

منابع: diamondrehabthailand.com و wikihow.com

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر