مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

افکار خودکشی و راه های جلوگیری از آنها چیست؟

بهزاد متین 511 بازدید 29 شهریور 1402

خودکشی، واکنشی غم انگیز به موقعیت های استرس زای زندگی است. چه در فکر آن هستید یا فردی را می شناسید که احساس خودکشی میکند، علائم هشدار دهنده و چگونگی کمک فوری و درمان حرفه ای را بیاموزید. شما ممکن است یک زندگی را نجات دهید؛ زندگی خود یا شخص دیگری. ممکن است به نظر برسد که هیچ راهی برای حل مشکلات شما وجود ندارد و خودکشی تنها راه پایان دادن به درد است. اما شما می توانید برای ایمن ماندن قدم هایی بردارید و دوباره از زندگی خود لذت ببرید.

علائم هشدار دهنده خودکشی عبارتند از:

علائم هشدار دهنده همیشه واضح نیستند و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

علل افکار خودکشی چیست؟

افکار خودکشی دلایل زیادی دارند. بیشتر اوقات افکار خودکشی نتیجه این است که احساس می کنید نمی توانید در هنگام مواجهه با چیزی که به نظر می رسد یک موقعیت طاقت فرسای زندگی است، کنار بیایید. اگر به آینده امید ندارید، ممکن است به اشتباه فکر کنید خودکشی یک راه حل است. ممکن است نوعی دید تونلی را تجربه کنید، جایی که در میانه یک بحران فکر میکنید خودکشی تنها راه نجات است. همچنین ممکن است یک پیوند ژنتیکی با خودکشی وجود داشته باشد. افرادی که خودکشی کامل کرده اند یا افکار یا رفتارهای خودکشی دارند احتمال بیشتری دارد که سابقه خانوادگی خودکشی داشته باشند.

عوامل خطر

اگرچه اقدام به خودکشی برای زنان بیشتر است اما مردان بیشتر از زنان به خودکشی کامل می پردازند. زیرا معمولاً از روشهای کشنده تر مانند اسلحه گرم استفاده میکنند. ممکن است در معرض خطر خودکشی باشید اگر قبلاً اقدام به خودکشی کرده باشید یا احساس ناامیدی، بی ارزشی، آشفتگی، انزوای اجتماعی یا تنهایی کنید. یک رویداد استرس زا در زندگی را تجربه کنید مانند از دست دادن یکی از عزیزان، خدمت سربازی، جدایی، یا مشکلات مالی یا حقوقی مشکل سوء مصرف مواد دارید. سوء مصرف الکل و مواد مخدر می تواند افکار خودکشی را بدتر کند و باعث شود که به اندازه کافی بی پروا یا تکانشگر باشید تا بر اساس افکار خود عمل کنید. داشتن یک اختلال روانپزشکی زمینه ای مانند:

کودکان و نوجوانان

خودکشی در کودکان و نوجوانان می تواند به دنبال رویدادهای استرس زای زندگی باشد. چیزی که یک جوان جدی و غیرقابل غلبه می بیند ممکن است برای یک بزرگسال جزئی به نظر برسد؛ مانند مشکلات در مدرسه یا از دست دادن یک رابطه دوستی.

در برخی موارد، یک کودک یا نوجوان ممکن است به دلیل شرایط خاص زندگی که ممکن است مایل به صحبت در مورد آنها نباشد، احساس خودکشی کند. مانند داشتن یک اختلال روانپزشکی از جمله افسردگی، از دست دادن یا درگیری با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده، سابقه سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، مشکلات با الکل یا مواد مخدر، مشکلات جسمی یا پزشکی. بعنوان مثال باردار شدن یا داشتن یک عفونت مقاربتی، قربانی قلدری شدن، عدم اطمینان از گرایش جنسی، خواندن یا شنیدن گزارشی از خودکشی یا شناخت همسالی که بر اثر خودکشی فوت کرده است. در موارد نادر افرادی که قصد خودکشی دارند در معرض خطر کشتن دیگران و سپس خودکشی خود نیز هستند.

برخی از عوامل خطر که به عنوان قتل، خودکشی یا قتل شناخته می شوند عبارتند از:

شروع داروهای ضد افسردگی و افزایش خطر خودکشی

اکثر داروهای ضد افسردگی بطور کلی بی خطر هستند اما سازمان غذا و داروی آمریکا ملزم میکند که همه داروهای ضدافسردگی هشدارهای جعبه سیاه را داشته باشند. در برخی موارد کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضدافسردگی بویژه در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز، افکار یا رفتار خودکشی افزایش یابد. با این حال به خاطر داشته باشید که داروهای ضد افسردگی با بهبود خلق و خو، احتمال بیشتری دارد که خطر خودکشی را در دراز مدت کاهش دهند. افکار خودکشی و اقدام به خودکشی عوارض عاطفی دارد. به عنوان مثال ممکن است آنقدر درگیر افکار خودکشی باشید که نتوانید در زندگی روزمره خود عمل کنید. در حالی که بسیاری از اقدام به خودکشی، اقدامات تکانشی در یک لحظه بحرانی هستند، میتوانند شما را با صدمات جدی یا شدید دائمی، مانند نارسایی اندامها یا آسیب مغزی مواجه کنند.

راه های جلوگیری از خودکشی

ارزیابی های خودکشی

افکار و رفتار خودکشی به موقعیت خاص شما بستگی دارد، از جمله سطح خطر خودکشی و اینکه چه مشکلات اساسی ممکن است باعث افکار یا رفتار خودکشی شما شود.

سعی نکنید افکار یا رفتار خودکشی را به تنهایی مدیریت کنید

منبع: britannica.com

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید: