مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

داروی تریازولام چیست و عوارض آن کدامند؟

مهسا بشار 445 بازدید 7 اسفند 1402

تریازولام دارویی برای درمان مشکلات خواب است که بطور کوتاه مدت (7 تا 10 روز) استفاده میشود. تریازولام جزو داروهای بنزودیازپین است. بنزودیازپینها به گروهی از داروها گفته میشود که با تضعیف سرعت سیستم عصبی مرکزی (CNS)، تاثیرگذاری خواهند داشت. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس بوده و تنها به شکل قرص موجود است.

نکات پیش از مصرف تریازولام

در تصمیم گیری برای استفاده از قرص تریازولام، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. بهتر است پیش از مصرف این دارو موارد زیر را در نظر بگیرید:

آلرژی

اگر تا به حال هرگونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی مشابه دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بدون نسخه پزشک از این دارو استفاده می کنید، برچسب یا ترکیبات بسته را به دقت مطالعه کنید.

اطفال

مطالعات مناسبی در مورد ارتباط سن با اثرات تریازولام در جمعیت کودکان انجام نشده است. درنتیجه بهتر است این دارو برای کودکان محتاطانه تجویز شود.

سالمندان

مطالعات مناسبی که تا به امروز انجام شده است، مشکلات خاص مربوط به سالمندان را نشان نداده است که سودمندی تریازولام را در افراد مسن محدود کند. با این حال، خواب آلودگی شدید، سرگیجه، گیجی، کلافگی یا بی ثباتی بیشتر در افراد مسن رخ می دهد، که ممکن است نیاز به تنظیم میزان دوز دریافتی تریازولام باشد.

شیر دادن

مطالعات بر روی زنان شیرده، نشان داده است که مصرف این دارو می تواند اثرات مضری بر نوزاد داشته باشد. باید جایگزینی برای این دارو تجویز یا در حین استفاده از آن شیردهی متوقف شود.

تریازولام با چه داروهایی تداخل دارد؟

برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند؛ زیرا ممکن است موجب بروز تداخلات دارویی شود. در این موارد پزشک ممکن است بخواهد دوز را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را اجرا کند. هنگامی که از این دارو استفاده میکنید، بسیار مهم است که پزشکتان بداند که آیا شما از داروهای ذکر شده در زیر استفاده میکنید یا خیر. استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر توصیه نمیشود. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که شما را با این دارو درمان نکند یا برخی از داروهای دیگری را که مصرف میکنید تغییر دهد. داروی تریازولام با موارد زیر تداخلات جدی دارد و ممکن است پزشک داروی دیگری را تجویز کند:

همچنین استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است در برخی موارد مورد نیاز باشد. اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک ممکن است دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد:

تریازولام چه عوارض جانبی دارد؟

یک دارو در کنار تاثیرات درمانی خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. البته ممکن است همه عوارض جانبی که در ادامه به آنها می پردازیم رخ ندهد، اما در صورت بروز ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی باشد. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فورا با پزشک خود مشورت کنید:

مصرف بیش از حد (overdose) تریازولام چه علائمی دارد؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا کمک اورژانسی دریافت کنید:

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولا نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن به مرور زمان با دارو سازگار می شود. همچنین، پزشک ممکن است بتواند راه هایی برای پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به کار بگیرد. اگر علائم زیر را به طور طولانی مدت تجربه می کنید تا حدی که برایتان آزاردهنده شده است، به پزشک خود اطلاع دهید:

ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز رخ دهد که به آن اشاره نشده است. بنابراین بهتر است هر گونه تغییری پس از مصرف دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.

منبع: mayoclinic.org

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید: