مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

اطلاعات کامل درباره فلوپنتیکسول

بیتا پیربوداقی 17837 بازدید 21 آبان 1401

فلوپنتیکسول دارویی از نوع تیوزانتن است و برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و سایر روان پریشیها و افسردگی مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو با نامهای دپیکسول و فلوانکسول نیز شناخته میشود. همچنین بصورت قرص یا آمپول میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر از فلوپنتیکسول برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و سایر مشکلات روانی مشابه استفاده شود، نام تجاری دپیکسول مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارتی دیگر این دارو برای درمان اختلالاتی که بر تفکر، احساس یا رفتار تاثیر میگذارد، تجویز میشود. این بدان معناست که فرد ممکن است چیزهایی را بشنود، ببیند یا حس کند، یا چیزهایی را که درست نیستند باور کند، یا بطور غیرعادی، به دیگران مشکوک شود.

نام تجاری فلوپنتیکسول به نام فلوانکسول برای افراد مبتلا به افسردگی تجویز میشود. علائم افسردگی شامل مواردی از جمله خلق و خوی پائین، مشکلات خواب و تمرکز ضعیف است. این علائم با مصرف داروی فلوپنتیکسولکاهش مییابد. هر روانپزشکی بنا به تشخیص نوع افسردگی و تشخیص داروهای گروه آرام بخش SSRI یا SNRI و یا داروهای سه حلقه ای را تجویز میکند. یکی از این داروها فلوپنتیکسول میباشد که علاوه بر درمان افسردگی در درمان روان پریشی، توهمات، جنون تجویز میشود و دارویی آرام بخش، ضد اضطراب و خواب آور به شمار میرود. دارو به دو شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد در زیر بیشتر با موارد مصرف، عوارض و دوز مصرف آن آشنا میشویم.

این مقاله تنها جهت اطلاعات عمومی است و برای ارزیابی و تشخیص حتما با روانپزشک صحبت کنید.

دکتر هلیا کریم روانپزشک (متخصص اعصاب و روان)

دکتر شایان کاشفی نژاد روانپزشک (متخصص اعصاب و روان)

فلوپنتیکسول چیست؟

فلوپنتیکسول با نام های دیگری نظیر دپیکسول، فلوانکسول و فلوانکسول دپوت در بازار وجود دارد. این دارو در دسته خواب آورهای آرام بخش و ضد جنونها قرار دارد. افرادی که دارای حالات روانی خاصی نظیر بی ثباتی خلقی و کناره گیری به جز (مانیا یا افزایش فعالیت روانی- حرکتی) و یا اختلال افسردگی هستند، فلوانکسول برای آنها تجویز میشود. البته قبل از تجویز شرح حال دقیقی از بیمار و داروهایی که مصرف میکند گرفته میشود تا احیاناً مصرف دارو باعث تشدید بیماریها و علائم دیگری در فرد نشود. اما اثر درمانی این دارو با انسداد گیرنده های دوپامینی در سیستم اعصاب مرکزی انجام میشود و گیرنده های آلفا - آدرنرژیکی و موسکاریمی تا حدودی با این دارو مهار میشوند.

عوارض جانبی که این دارو به دنبال دارد معمولاً اثر کوتاه مدتی دارند و پس از دوره درمان رفع میشوند. اگر عوارض دارو بر روی فرد زیاد باشد روانپزشک یا داروی جایگزین تجویز میکند و یا اینکه دارویی را برای مهار عوارض تجویز میکند. در ادامه هر آنچه در خصوص این دارو مهم و ضروری باشد بیان میکنیم.

چه زمانی از آمپول فلوپنتیکسول استفاده میشود؟

زمانی که علائم با مصرف قرص کاهش پیدا کرد، از آمپولها با اثرات طولانی مدت استفاده میشود. پس از تزریق فلوپنتیکسول به آرامی در بدن آزاد خواهد شد و بطور متوسط هر 2 تا 4 هفته یکبار دوباره تزریق میشود. مزیت اصلی تزریق آمپول فلوپنتیکسولاین است که فرد مجبور نیست هر روز قرص مصرف کند.

تداخل دارویی فلوپنتیکسول

داروی فلوپنتیکسول باید با تجویز روانپزشک و برای کنترل علائم اولیه و ثانویه اختلالات پسیکوتیک مصرف شود. این دارو ممکن است اثرات بعضی از داروها را افزایش یا کاهش دهد که در زیر به برخی از این داروها اشاره میکنیم.

نکات و توصیه های مهم در مصرف فلوپنتیکسول

همانطور که گفته شد داروی فلوپنتیکسول باید با تجویز پزشک مصرف شود و همیشه توصیه بر این است که دوره درمان را طبق نظر پزشک کامل کنید.

آمپول فلوانکسول برای چیست؟

آمپول فلوانکسول یا فلوپنتیکسول که بر اساس طبقه بندی درمانی در رده داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی، داروهای روان درمانی، داروهای ضد جنون و تیوگزانتین ها قرار دارد برای درمان سایکوزها و مبتلایان به روان پریشی، شیزوفرنی، افسردگی و توهمات استفاده میشود. متخصص اعصا و روان (روانپزشک) با توجه به شدت علائم و سن فرد این دارو را تأیید و تجویز میکند و مصرف خودسرانه آن میتوان عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این دارو به دو شکل قرص خوراکی 3 میلی گرم و 0/5 میلی گرم و تزریقی 20 میلی گرم وجود دارد.

افرادی که به اختلالات شدید کلیه، کبد و اختلالات قلبی و عروقی، آترواسکلروز پیشرفته و نارسایی عروق مغزی مبتلا هستند نباید این دارو را مصرف کنند و مصرف برای این دسته از افراد ممنوع میباشد. اما مصرف در دوران شیردهی باید با احتیاط و زیر نظر پزشک باشد و در کودکان توصیه به مصرف نمیشود. اما مصرف فلوانکسول در زمان بارداری باید طبق نظر پزشک باشد و اگر تشخیص دهد که فواید دارو بیشتر از مضرات آن است تجویز بلامانع است. هر چند که اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه این دارو بر روی جنین انسان تأثیر دارد در دست نیست اما بر روی جنین حیوانات اثرات جانبی بر جای گذاشته است.

عوارض فلوانکسول

هر دارویی با توجه به فوایدی که دارد ممکن است عوارض جانبی هم در بر داشته باشد و این عوارض در برابر فایده دارو سنجیده میشود. تمام عوارض فلوپنتیکسول یا همان فلوانکسول ممکن است در یک فرد بروز نکند. شایع ترین عوارضی که پس از مصرف این دارو مشاهده شده است شامل موارد زیر میباشد:

موارد مصرف فلوانکسول

همانطور که گفته شد موارد مصرف فلوپنتیکسول در اسکیزوفرنی و حالات روانی است. افرادی که داروهایی نظیر بروموکریپتین، پرامی پکسول، دیازپام، ورناگالانت، لنواتینیب و رموکسی پراید مصرف میکنند نباید از فلوانکسول استفاده کنند. جذب آمپول از محل تزریق آهسته انجام میشود. حداکثر زمانی که غلظت پلاسمایی آن با شکل دکانوات ایجاد میشود 3 تا 10 روز میباشد. فلوانکسول بطور وسیعی در کبد متابولیزه میشود و از طریق ادرار دفع میشود. 3 تا 8 ساعت لازم است تا دارو به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد و برای شکل دکانوات این دارو حدود 3 هفته زمان لازم است.

بیشترین بهره را از درمان خود ببرید

آمپول فلوانکسول 20

آمپول فلوانکسول 20 فقط باید از راه عضلانی مصرف شود دوز مصرف فلوپنتیکسول در بزرگسالان 20 تا 40 میلی گرم بصورت تزریق عضلانی میباشد و میزان مصرف بسته به نظر پزشک هر 4 تا 10 روز تکرار میشود افزایش مقدار مصرف نیز باید با نظر روانپزشک و تا حداکثر 20 میلی گرم مجاز است. در برخی از افراد افزایش دوز و در برخی دیگر کاهش فواصل تزریق را ممکن است داشته باشیم. اگر شدت بیماری زیاد باشد و نیاز به دوز بیش از 40 میلی گرم بود باید آمپول را در 2 نقطه مجزا تزریق کرد. برای گروه سنی سالمندان و افراد ناتوان دوز دارو را کاهش میدهند. دوز خوراکی این دارو در افراد بالغ ابتدا 1 میلی گرم 3 بار در روز است و افزایش دارو میتواند در فواصل 3 تا 4 روز یکبار به مقدار 1 میلی گرم باشد. بیشتر بیماران به دوز 3 تا 6 میلی گرم در روز جواب میدهند، حداکثر مصرف روزانه 12 میلی گرم است.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید: