مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

نحوه برخورد با بازخورد منفی چگونه است؟

فاطمه اعتمادی 1808 بازدید 29 مرداد 1401

همه شما با بازخورد منفی دیگران روبرو شده اید و ناگزیر در آینده، خواسته یا ناخواسته، دوباره با آن روبرو خواهید شد. در واقع بازخورد منفی، یک تجربه اجتناب ناپذیر است. اینکه چگونه انتخاب میکنید که بازخورد منفی را مشاهده و پردازش کنید، منجر به دو حالت میشود:

  1. باعث کسب منفعت از بازخورد منفی میشود.
  2. در پذیرش بازخورد منفی احساس ناتوانی میکنید.

نکات کلیدی:

چرا گاهی از بازخورد منفی اجتناب میکنیم؟

به جرات میتوان گفت که اکثر مردم از دریافت بازخوردهای منفی، خیلی لذت نمیبرند. اینکه نقاط ضعف و عملکرد نامطلوب ما توسط شخص دیگری مورد هدف قرار گیرد، بطور کلی تجربه خوشایندی نیست. با این حال، اگر بازخوردهای منفی به منظور تقویت ضعفها و بهبود عملکرد ارائه میشود، پس چرا همچنان شنیدن آن سخت است؟

روانشناسان بر این باورند که بازخورد منفی با فرسودگی عاطفی و احساس تهدیدِ هویت که ناشی از شرم است، مرتبط میباشد. مغز شما ممکن است بازخورد منفی را تهدیدی ببیند که باید با آن مقابله و در برابر آن مقاومت کند. مطالعات بیشتر نشان داده است که این شرم زمانی رخ میدهد که فرد احساس میکند رفتار و عملکردش از معیارهایی که با هویت خود مرتبط میدانست، فاصله گرفته است. این مسئله در نهایت منجر به تهدید عزت نفس و باور به توانمندی فردی میشود.

شرایطی که ممکن است قابلیت شما را برای پذیرش بازخورد منفی پیچیده تر کند

علاوه بر عوامل درونی مانند تفکر مخدوش و تمایل به شخصی سازی بازخورد منفی به جای تمرکز بر ویژگیهای رفتاری که هضم آنرا دشوار میسازد، سایر عوامل بیرونی نیز ممکن است مانعی برای دریافت بازخورد منفی باشند. از مهمترینِ این عوامل بیرونی، رویکردِ ارائه کننده بازخورد است که وجوه (لازمه) این امر شامل موارد زیر میباشد:

به گفته محققان، بازخورد و احساس شرم زمانی رخ میدهد که:

علاوه بر این، بازخورد ناعادلانه ممکن است زمانی رخ دهد که بازخورد، نادرست یا غیر سازنده باشد.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین نظر دیگران در مورد شما

پذیرش و مزیت بازخورد منفی

اگر بدنبال این هستید که بازخورد منفی دیگران، سازنده و سودمند باشد، بستگی دارد، نحوه ارائه یا ساختار آن در ذهن خودتان چگونه باشد. در ادامه نکاتی را برای بهره مندی از مزایای بازخورد منفی مطرح میکنیم:

ساختار ذهنی در مورد بازخورد منفی به گونه ای که به نفع شما باشد

بنابراین، شما باید بازخورد منفی را به عنوان پله ای برای صعود در نظر بگیرید که میتوانید با اطلاعات بدست آمده از این بازخورد، برای ایجاد و اقدام اهداف شخصی استفاده کنید. در حالیکه همزمان، هر گونه اطلاعاتی که به نظر شما نادرست یا نامشخص است را کنجکاوانه در یک گفتگوی محترمانه رد کنید.

اطمینان حاصل کنید که روش دریافت بازخورد منفی متناسب با نیازهای تان باشد

همانطور که قبلا گفته شد، ارائه بازخورد منفی میتواند ناراحت کننده، احساسی و ناخوشایند باشد. بسیاری از ما بطور رسمی در مورد نحوه ارائه بازخورد منفی و مهارتهای ارتباطی، بطور موثر آموزش ندیده ایم.

در نتیجه، این به شما بستگی دارد که:

اگر مشخص شد که مطرح کردنِ رویکردِ (فرد) ارائه کننده بازخورد، گزینه خوبی است، این نکات را میتوان در ارائه بازخورد رعایت کرد:

در نهایت میتوان گفت بازخورد منفی ممکن است گاهی ناراحت کننده باشد. با این حال، با طرز تفکر صحیح و رویکرد صحیح ارائه دهنده بازخورد، میتوانید این بازخورد را مثبت ارزیابی کنید و از آن برای رشد استفاده کنید.

منابع: library.jhu.edu و doi.org

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر