مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

کلوبازام (Clobazam) چه دارویی است؟

بیتا پیربوداقی 335 بازدید 30 دی 1402

کلوبازام دارویی است که از تشنج در افراد مبتلا به صرع جلوگیری می کند. کلوبازام در ترکیب با سایر داروها برای درمان تشنج ناشی از سندرم لنوکس-گاستوت، شکل شدید صرع دوران کودکی که باعث مشکلات رشدی و رفتاری می شود، استفاده می شود. در حقیقت این دارو از طریق آرام کردن اعصاب بیش فعال، موجب جلوگیری از تشنج می شود. کلوبازام به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد.

قبل از مصرف این دارو به روانپزشک خود چه باید بگویم؟

اگر یکی از موقعیت های زیر را دارا هستید، باید با پزشک خود درمیان بگذارید:

چگونه باید از این دارو استفاده کنم؟

کلوبازام به صورت خوراکی با یک لیوان آب مصرف می شود. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه به طور درست قرص را مصرف می کنید، می توانید دستورالعمل روی جعبه را مطالعه کنید. می توانید این قرص را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر معده شما به این دارو حساسیت نشان می دهد، آن را با غذا مصرف کنید. توجه داشته باشید داروهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید. آن را بیشتر از دستور مصرف نکنید و مصرف را متوقف نکنید مگر به توصیه تیم پزشکی.

در مورد استفاده از این دارو در کودکان با تیم پزشکی صحبت کنید. این دارو ممکن است برای کودکان زیر 2 سال در شرایط خاصی تجویز شود، اما یقیناً اقدامات احتیاطی اعمال خواهد شد. همچنین بیماران بالای 65 سال ممکن است واکنش شدیدتری داشته باشند و به دوز کمتری نیاز داشته باشند. اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که این دارو تنها برای شما تجویز شده است. درنتیجه این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

در صورت فراموشی یک دوز چه کار کنیم؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کنید. از مصرف دوز اضافی خودداری کنید.

تداخلات دارویی با کلوبازام

کلوبازام را با هیچ یک از موارد زیر مصرف نکنید:

توجه داشته باشید که اگر سیگار می کشید، مشروبات الکلی می نوشید یا از مواد مخدر استفاده می کنید، به روانپزشک خود بگویید. زیرا بعضی مواقع ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

کلوبازام با چه اختلالاتی تداخل دارد؟

3 اختلال یا بیماری، با کلوبازام تداخل دارد که عبارتند از:

کلوبازام چه عوارض جانبی دارد؟

کلوبازام با وجود اثرات خود ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض ناخواسته شود. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی رایج کلوبازام

عوارض جانبی نادر کلوبازام

مصرف بیش از حد کلوبازام چه علائمی دارد؟

هنگام استفاده از کلوبازام چه نکاتی را رعایت کنم؟

کلوبازام را کجا نگه دارم؟

این دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. این بدان جهت است که کلوبازام می تواند مورد سواستفاده قرار گیرد. بنابراین آن را در مکانی امن نگهداری کنید تا از سرقت محافظت شود. همچنین آن را با کسی به اشتراک نگذارید. این دارو تنها برای شماست. فروش این دارو خطرناک و خلاف قانون است. سعی کنید دارو را در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) نگهداری کنید.

منابع: myactivehealth.cm و my.clevelandclinic.rg و drugs.cm

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر