مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

سندرم کاروشی یا مرگ ناشی از کار زیاد چیست؟

امیر میرزانیا 226 بازدید 31 اردیبهشت 1403

ممکن است بسیاری از شما شنیده باشید که سخت کار کردن، هرگز کسی را نمیکشد اما کاملا برعکس است. موارد مطالعاتی زیادی وجود دارد که ثابت میکند سخت کار کردن میتواند فرد را بکشد. اگر شما فردی هستید که سخت کار میکنید که منجر به خستگی، فرسودگی، اختلال در سلامت روحی و جسمیتان میشود، این علائم ممکن است نشان دهنده ابتلا به سندرم کاروشی باشد. بیایید ببینیم که آیا شما به این سندرم مبتلا هستید یا خیر و چگونه از آن جلوگیری کنید و راه حلی برای آن پیدا کنید.

سندرم کاروشی چیست؟

سندرم کاروشی یا سخت کوشی در حد مرگ، خستگی ناشی از کار سخت طولانی و متوالی، استراحت ناکافی، خستگی و استرس انباشته شده ای است که ممکن است منجر به علائم جدی مانند حمله قلبی شود. این اصطلاح از فرهنگ ژاپنی سرچشمه گرفت و کلمه کاروشی پس از انتشار اخباری مبنی بر مرگ یک کارمند مشهور تلویزیونی بر اثر نارسایی قلبی به دلیل اضافه کاری سنگین، معروف شد. علاوه بر این، یک کارمند معروف آژانس ملی که نتوانست استرس کار را تحمل کند و تصمیم گرفت که به زندگی خود پایان دهد.

حتی امروزه در کشور خودمان شاهد مرگ چندین پرستار بودیم که ممکن است ناشی از فرسودگی شغلی باشد. به همین دلایل است که مردم بیشتر به اثرات کار بیش از حد علاقه مند شده اند. برای درک آسان، سندرم کاروشی به یک وضعیت کار تا حد مرگ اشاره دارد که به عنوان یک بیماری شناخته نمیشود، بلکه یک حالت خستگی شدید ناشی از کار بیش از حد است که میتواند منجر به مرگ شود.

علل سندرم کاروشی

دو دلیل عمده مرگ ناشی از سندرم کاروشی وجود دارد:

به دلیل سخت کار کردن، بدن ما استراحت کافی، خواب و تغذیه مغذی و کافی ندارد. بطور خاص این موارد برای افرادی اتفاق میافتد که منتظر میمانند تا کارهایشان انجام شود سپس سراغ غذا خوردن میروند. به همین دلیل است که بدن نمیتواند بیماری را تحمل کند. همچنین استرس ناشی از این وضعیت میتواند بطور جدی بر وضعیت ذهنی ما تأثیر بگذارد و ما را تحت فشار قرار دهد تا احساس بی ارزشی، افسردگی و در نهایت خودکشی کنیم. کارگرانی که در ساعات کاری نامنظم کار میکنند، مشاغل جدید بدون اعضای خانواده در اطراف خود میگیرند، شب کار میکنند و کارهای تکه تکه بیشتر در برابر کاروشی آسیب پذیر هستند.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان رضایت شغلی

علائم سندرم کاروشی

علائم فیزیکی سندرم کاروشی:

چگونه از سندرم کاروشی پیشگیری کنیم؟

هر فردی که معتاد به کار است باید به خود هشدار دهد که زمانی برای استراحت داشته باشد. سخت کار کردن یا داشتن اشتیاق به کار خوب است، اما کار بیش از حد جدی، ممکن است شما را در خطر ابتلا به سندرم کاروشی قرار دهد. بنابراین بهتر است یک تمرین متوسط و معمولی را انتخاب کنید تا کار کردن خطری برای سلامتی شما نداشته باشد.

سندرم کاروشی علاوه بر اینکه یک موضوع پزشکی است، همچنین یک مسئله مهم اجتماعی است. استرس شغلی عامل اصلی سندرم کاروشی در نظر گرفته میشود. همچنین گفته میشود افسردگی، نقش مهمی بین استرس شغلی و سندرم کاروشی دارد. عوامل خطر مرتبط با کاروشی شامل ساعات کاری طولانی و استرس کاری زیاد است. افرادی که تحت استرس کار بیش از حد هستند ممکن است بدون علائم و نشانه های آشکار، دچار مشکلات قلبی یا مغزی شوند، اما ممکن است افسردگی یا سندرم فرسودگی شغلی داشته باشند.

در نهایت شاغلان باید بجای اینکه استرس یا خستگی را یک نقص شخصیتی فرض کنند، علائم کار کردن بیش از حد را تشخیص دهند. در صورت امکان آنها باید اقدامات شخصی برای رهایی از آن استرس انجام دهند. ممکن است شامل تمرکز کردن بر روابط، درگیر شدن با سرگرمی ها، ساده کردن زندگی تا جایی که میتوانند، گذراندن وقت برای سلامت روان و استفاده از تمام اوقات تعطیلاتشان باشد. باید توجه داشته باشند که اگر استرس منجر به نگرانیهای جسمی یا روانی شود، باید در اسرع وقت به دنبال کمک حرفه ای باشند.

منبع: acuthai.com و medicaregate.com

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید: