مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

ویژگی دکتر روانشناس برای درمان اضطراب

اینجا مکث 585 بازدید 24 مهر 1401

جهان امروز ما مملو از تنش ها و مشکلات مختلف شده است و هر کدام از این تنش ها به شکلی به روان ما اضطراب وارد می کنند. داشتن یک زندگی ماشینی و دور شدن از المان های طبیعی همگی باعث افزایش فشارهای منفی روانی نظیر انواع اضطراب ها، استرس ها، افسردگی ها، روان نژندی هاشده است. اضطراب یکی از مشکلات خلقی مهم در زندگی پر مشغله امروزی به شمار می رود. در این میان انتخاب یک دکتر روانشناس برای درمان اضطراب اولین قدم برای رفع این مشکل است.

در صورتی که مشکلات ناشی از اضطراب به موقع و به درستی برطرف نشده و تشدید گردد، احتمال بروز مشکلات حادتر جسمی و روانی وجود دارد. در نتیجه باید در صورت مشاهده اولین علائم بیماری، فرد به دنبال درمان و برطرف نمودن آن باشد. یک روانشناس با تجربه باید با بررسی های اولیه، ریشه اضطراب و نوع آن را شناسایی کرده و درصدد انجام روش های درمانی مناسب بیمار و کاهش اضطراب او باشد. باید درمانگر یا تراپیست به این نکته توجه داشته باشد که روش درمانی برای هر بیمار متفاوت است و باید متناسب با شرایط بیمار، موقعیت او روش درمان اضطراب انتخاب گردد.

انواع روش های درمان اضطراب

اضطراب در هر فرد می تواند بنا به دلایل و ریشه های مختلفی بروز پیدا کند. شدت اضطراب و اثرات آن نیز در هر فرد متفاوت است. اگر بعد از بررسی ها مشخص شود شدت اضطراب بیمار در حد کم است، میتوان از روش های درمانی زیر استفاده نمود:

  1. داشتن برنامه هفتگی برای انجام انواع نرمش ها و ورزش ها، با توجه به علاقه، شرایط بدنی و سن فرد بیمار
  2. ایجاد تغییر در سبک و شیوه زندگی روزمره
  3. تغییر در نوع تغذیه
  4. انجام روش های مختلف برای کاهش میزان استرس نظیر؛ یوگا، داشتن ریتم تنفسی آرام و منظم، شل کردن عضله ها، گردش در طبیعت و در صورتی که اضطراب کاهش پیدا نکرد رواندرمانی توسط متخصص درمان اضطراب بهترین گزینه ممکن است.

نشانه هایی که بیانگر اضطراب شدید فرد است

  1. داشتن حس نگرانی زیاد و دلشوره
  2. عدم آگهی نسیب به موقعیت ایجاد کننده اضطراب
  3. تصور اینکه قرار است اتفاق بدی رخ دهد
  4. کتهش توجه و تمرکز
  5. احساس ضعف و خستگی شدید
  6. داشتن حس بی تابی
  7. عدم داشتن امید در زندگی
  8. افزایش ضربان قلب و تعریق

در شرایط حادتر دکتر روانشناس برای درمان اضطراب باید به انواع دیگری از روش های درمانی نیز رجوع کند این روش ها شامل انواع روش های درمانی روانشناختی (CBTدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) رفتار درمانی، استفاده از داروهای مخصوص کاهش اضطراب می باشد.

داروهای مخصوص کاهش اضطراب که توسط روانپزشک تجویز میشود معمولا شامل؛ داروهای کاهشSSRis و آرام بخشها مانند بنزودیازپین ها می باشد.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر