مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

قرص ریسپریدون عوارض و اثرات درمانی آن

سمانه حقیری 41704 بازدید 11 فروردین 1403

ریسپریدون یک داروی ضد روان پریشی است که برای اولین بار توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 1993 برای استفاده در ایالات متحده تایید شد. از قرص ریسپریدون برای درمان و مدیریت اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 13 سال سن دارند استفاده میشود. همچنین از قرص ریسپریدون برای درمان علائم اختلال دو قطبی (افسردگی مانیک) در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 10 سال سن دارند استفاده می شود. از ریسپریدون برای درمان علائم تحریک پذیری در کودکان مبتلا به اوتیسم که 5 تا 16 سال دارند نیز استفاده می گردد.

بهترین تراپیست گروه روانشناسی اینجا مکث در سال 1402: بهزاد متین

قرص ریسپریدون برای چه اختلالاتی خوب است؟

این مقاله تنها جنبه اطلاعات عمومی را دارد و برای استفاده هر داروی حتما با روانپزشک خود مشورت کنید.

در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود:

اطلاعات مهم در رابطه با قرص ریسپریدون

آیا ریسپریدون بر روی میل جنسی تاثیر می گذارد؟

ریسپریدون می تواند بر هورمون های جنسی شما تأثیر بگذارد و گاهی باعث مشکلات جنسی (در مردان یا زنان) شود. همچنین می تواند بر پریود تأثیر بگذارد. این عوارض شایع نیستند و در کمتر از 1 نفر از هر 100 نفر اتفاق می افتد یعنی 1% شایع است. اگر مایل به تشکیل خانواده هستید، اگر هر یک از این مشکلات را دارید یا اگر نگران هستید، با روانپزشکپزشک خود صحبت کنید.

قبل از مصرف قرص ریسپریدون به این نکات توجه کنید

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است، اگر سابقه این اختلالات را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

قرص تجزیه کننده خوراکی ریسپریدون ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد، در صورت وجود فنیل کتونوری (PKU) به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروهای ضد روان پریشی در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی در نوزاد شود، از جمله علائم ترک، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه، احساس گرفتگی، لرزش. با این وجود، اگر مصرف دارو را در دوران بارداری متوقف کنید، ممکن است علائم ترک یا مشکلات دیگر را داشته باشید بنابراین اگر هنگام مصرف ریسپریدون باردار هستید، مصرف آن را بدون توصیه پزشک خود متوقف نکنید. این دارو ممکن است موقتاً در باروری (توانایی فرزندآوری) در زنان تأثیر بگذارد.

کودک ریسپریدون 1 میلیگرمی برای کودکان؟

زیر نظر روانپزشک برای کودکان 5 تا 16 ساله با وزن 20 کیلوگرم (کیلوگرم) یا بیشتر در ابتدا معمولا 0.5 میلی گرم (میلی گرم) در روز. همچنین روانپزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. کودکان 5 تا 16 ساله با وزن کمتر از 20 کیلوگرم - در ابتدا 0.25 میلی گرم در روز.

آیا ریسپریدون را به کودکان می دهند؟

بسته به تشخیص روانپزشک مقدار ریسپریدون (دوز) مناسب برای فرزندتان را تعیین می کند. دوز بر روی برچسب دارو مانند بیشتر داروهای دیگر نشان داده شده است. روانپزشک برای شروع به کودک شما دوز کم می دهد. سپس ممکن است با عادت کردن یه به نوعی مقاومت کودک به دوز ریسپریدون و بسته به اینکه کودک شما به چه واکنشی نشان می دهد، دوز را افزایش دهند.

از چه سنی می توان مصرف ریسپریدون را شروع کرد؟

ریسپریدون را اکثر بزرگسالان و کودکان بالای 5 سال می توانند مصرف کنند. ریسپریدون برای برخی افراد مناسب نیست. اگر: تا به حال به ریسپریدون یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته اید، قبل از شروع دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

آیا ریسپریدون می تواند شما را بخواباند؟

ریسپریدون می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، تا زمانی که احساس بهتری نکردید، رانندگی نکنید، دوچرخه سواری نکنید یا از ابزار یا ماشین آلات استفاده نکنید.

آیا ریسپریدون شما را آرام می کند؟

ریسپریدون دارویی است که از طریق خوراکی مصرف می شود و به طور گسترده برای درمان افرادی که علائم روان پریشی را مدیریت می کنند استفاده می شود. علاوه بر اینکه یک داروی ضد روان پریشی (جلوگیری از روان پریشی) است، می تواند افراد را آرام کند یا به خوابیدن آنها کمک کند.

خطر فنیل کتونوری و ریسپریدون برای بارداری

قرص تجزیه کننده خوراکی ریسپریدون ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد، در صورت وجود فنیل کتونوری (PKU) به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروهای ضد روان پریشی در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی در نوزاد شود، از جمله علائم ترک، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه، احساس گرفتگی، لرزش. با این وجود، اگر مصرف دارو را در دوران بارداری متوقف کنید، ممکن است علائم ترک یا مشکلات دیگر را داشته باشید بنابراین اگر هنگام مصرف ریسپریدون باردار هستید، مصرف آن را بدون توصیه پزشک خود متوقف نکنید. این دارو ممکن است موقتاً در باروری (توانایی فرزندآوری) در زنان تأثیر بگذارد.

پیشنهاد میکنم این مقاله را حتما بخوانید: معرفی انواع قرص های ضد روانپریشی

آیا ریسپریدون می تواند به شیر مادر منتقل شود؟

ریسپریدون می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است عوارض جانبی در کودک ایجاد کند. اگر در حین استفاده از این دارو از شیر مادر برای کودک استفاده می کنید، در صورت بروز علائمی مانند خواب آلودگی، لرزش یا حرکات غیرارادی ماهیچه به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید.

بهترین زمان مصرف قرص ریسپریدن؟

اکثر روانپزشکها با دوزهای روزانه 4 تا 6 میلی گرم که تجویز می کنند احساس بهتری را در مریض های خود می بینند. می توانید آن را به صورت تک دوز هر روز مصرف کنید یا می توانید نیمی از دوز خود را صبح و نیمی را در شب مصرف کنید.

چگونه ریسپریدون را مصرف کنیم؟

اگر مصرف یک وعده از دارو را از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما در صورتی که تقریباً زمان مصرف دوز بعدی شما رسیده است، دوز از دست رفته را حذف کنید و دو قرص را در یک وعده با هم مصرف نکنید. قبل از اتمام کامل دارو، نسخه خود را دوباره تهیه کنید.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

در هنگام مصرف ریسپریدون از انجام چه کارهایی باید جلوگیری کنیم؟

عوارض قرص ریسپریدون چیست؟

در صورت وجود این علائم با روانپزشک خود تماس بگیرید

چه داروهای دیگری روی ریسپریدون تأثیر خواهند گذاشت؟

مصرف ریسپریدون با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما شده یا تنفس شما را کند می کند، می تواند عوارض جانبی خطرناک یا تهدید کننده برای زندگی ایجاد کند. قبل از استفاده از داروهای افیونی، قرص خواب، آرامش بخش یا داروی اضطراب یا تشنج از پزشک خود نظر بخواهید.

در مورد تمام داروهای دیگر خود نیز به ویژه به پزشک خود اطلاع دهید

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با قرص ریسپریدون، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی در تقابل باشند.

عوارض جانبی احتمالی ریسپریدون چیست؟

ریسپردال ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند از جمله:

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

مواردی که باید در هنگام مصرف ریسپریدون در نظر گرفت

شایع ترین عوارض جانبی ریسپردال (رسیپریدون) چیست؟

در صورت داشتن هر گونه عارضه جانبی که شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، به پزشک اطلاع دهید. اینها همه عوارض جانبی احتمالی ریسپردال (رسیپریدون) نیستند. برای اطلاعات بیشتر، از روانپزشک خود اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

آیا ریسپریدون هنوز موجود است؟

توضیحات ریسپریدون برای درمان اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا تحریک پذیری مرتبط با اختلال اوتیسم استفاده می شود. این دارو نباید برای درمان مشکلات رفتاری در افراد مسن مبتلا به زوال عقل استفاده شود. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

آیا ریسپریدون مادام العمر مصرف می شود؟

خیر، بسیاری از مردم ریسپریدون را برای مدت طولانی مصرف می کنند. ریسپریدون وضعیت شما را شما با ثبات می کند اما آن را درمان نمی کند. این دارو کمک می کند تا علائم خود را تحت کنترل نگه دارید. یکی از عوارض جانبی طولانی مدت می تواند افزایش وزن باشد زیرا مصرف ریسپریدون میتواند بیش از حد معمول احساس گرسنگی کند.

آیا ریسپریدون در طولانی مدت بی خطر است؟

بزرگترین معایب ریسپردال عوارض جانبی بالقوه طولانی مدت است که می تواند شامل دیسکینزی دیررس، افزایش قند خون، تری گلیسیرید بالا و افزایش وزن باشد.

چه مقدار ریسپریدون آسیب کمتری دارد؟

بزرگسالان - در ابتدا، 2 تا 3 میلی گرم (میلی گرم) یک بار در روز. روانپزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از 6 میلی گرم در روز نیست. بزرگسالان مسن - در ابتدا 0.5 میلی گرم 2 بار در روز.

چه دارویی می تواند جایگزین ریسپردال شود؟

5 جایگزین برتر ریسپریدون

چه آنتی سایکوتیک بهتر از ریسپریدون است؟

اولانزاپین مزیت قابل توجهی نسبت به ریسپریدون در بهبود علائم منفی و شدت کلینیکالی نشان داد. این مزیت در عرض 3 ماه پس از شروع درمان قابل مشاهده است. فراوانی و شدت علائم خارج هرمی به طور قابل توجهی کمتر و در بین گروه ها قابل مقایسه بود.

آیا ریسپریدون قدرتمند است؟

ریسپردال (ریسپریدون) یک آنتی سایکوتیک قوی نسل دوم است که در ابتدا برای درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و نوجوانان تایید شده است.

آیا می توان ریسپریدون را به طور ناگهانی قطع کرد؟

ریسپریدون اعتیاد آور نیست، اما قطع ناگهانی آن می تواند باعث مشکلاتی مانند مشکل در خواب، احساس یا بیماری، تعریق و حرکات غیرقابل کنترل عضلانی شود. اگر می خواهید قطع کنید یا این عوارض را دارید که باید به روانپزشک مراجعه کنید. ممکن است در چند روز اول پس از مصرف ریسپریدون احساس خواب آلودگی کنید.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر

نظرات کاربران

ثریا
11:31 - 17 دی 02
اینکه این دارو افزایش خونریزی میده یعنی برای کسی که اختلال انعقادی داره نباید استفاده بشه؟؟؟یا خونریزی غیر معمول و بدون علت میده و یا اینکه تو پریودی هم نباید استفاده بشه
حسین
16:37 - 23 شهریور 00
من این دارو رو مصرف میکنم و راننندگی هم زیاد میکنم باید چیکار کنم پس
علی
13:41 - 14 مهر 99
سلام مصرف ریسپریدون باعث کم خونی میشه؟
ناشناس
00:35 - 13 اردیبهشت 01
اگه امکانش هست لطفا بفرما ئید با کم خونئ درارتباط یا خیر؟وواقعا نمیتوان ویتامین Dیا کلسیم یا قرصهای کم خونی یا نوروبیون و.....تزریق،روانپزشک من که گفتند عرقیات گیاهی یا ویتآمین ها تداخلی ندارند.میدونم جواب نخواهید داد.!