مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

درمان اختلال FOMO یا ترس از بقیه جا ماندن

بهزاد متین 87 بازدید 25 فروردین 1403

FOMO یا ترس از جا ماندن از بقیه اضطرابی است که از این باور ناشی می شود که دیگران ممکن است تجربیات مفیدی داشته باشند که در آن فرد غایب است. این مسئله اغلب توسط رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام تشدید میشود، جایی که کاربران می توانند دائماً بروز رسانیها و رویدادهایی را ببینند که بخشی از آنها نیستند. FOMO میتواند منجر به احساس نارضایتی، تنهایی و بررسی اجباری پلتفرم های رسانه های اجتماعی شود.

با توجه به روندهای جهانی و ضریب نفوذ روزافزون استفاده از اینترنت و رسانه های اجتماعی در ایران، منطقی است که حدس بزنیم که FOMO یک پدیده رو به رشد در بین جوانان و بزرگسالان ایرانی، مشابه سایر نقاط جهان است. در سطح جهانی، مطالعات مختلف نشان می دهد که FOMO بر تعداد قابل توجهی از افراد بویژه در میان جمعیت های جوان تر تأثیر می گذارد. بعنوان مثال، مطالعه ای توسط Eventbrite در سال 2013 نشان داد که 69٪ از نوجوانان FOMO را تجربه میکنند. در مقایسه، می توان چنین استنباط کرد که روندهای مشابهی ممکن است در ایران، بویژه در مناطق شهری با تعامل رسانه های اجتماعی بالاتر قابل مشاهده باشد.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست اعتیاد به اینترنت

چگونه دچار FOMO می شویم؟

FOMO یا ترس از جا ماندن از بقیه، در درجه اول از مقایسه اجتماعی که توسط رسانه های اجتماعی تسهیل میشود نشات می گیرد. وقتی افراد پستها، عکسها یا بروزرسانیهای دیگران یا دستیابی به موفقیتها را می بینند، میتواند باعث ایجاد حس طرد شدن و اضطراب از بقیه جا ماندن شود. این پاسخ روانی ناشی از تمایل ذاتی انسان به تعلق داشتن و بخشی از فعالیتهای گروهی است. بعلاوه، تصویرسازی های انتخاب شده و اغلب ایده آل شده از زندگی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی میتواند احساس نارسایی یا نارضایتی از تجربیات خود را تشدید کند. علاوه بر این در دسترس بودن دائمی ارتباطات دیجیتال و رسانه ای به این معنی است که افراد مکرراً چیزهایی را که ممکن است از دست بدهند یادآوری میکنند که احساسات FOMO را تقویت می کند. این چرخه مقایسه و افزایش آگاهی از تجربیات دیگران به توسعه مستمر FOMO کمک میکند.

واژه (فومو از دو کلمه ژاپنی Fu) (به معنی به صورت مشترک یا همراه) و (Moo) (به معنی من) تشکیل شده است. در اصل، فومو به مفهوم (توجه کردن و توجه به همراهی دیگران است).

چگونه بدون FOMO زندگی کنیم؟

زندگی بدون FOMO شامل پرورش ذهنیت متمرکز بر رضایت و حضور است. در اینجا چند مرحله عملی وجود دارد:

عوارض FOMO یا ترس از جا ماندن از بقیه

اجرای این استراتژیها میتواند به مدیریت و در نهایت به حداقل رساندن FOMO کمک کند و منجر به زندگی رضایت بخش تر و متعادل تر شود. از جمله عوارض fomo موارد زیر را تشکیل می دهد.

در کل، مانند بسیاری از مفاهیم در روانشناسی، فومو هم دارای مزایا و معایبی است و می تواند بسته به شرایط و میزان استفاده، نتایج مختلفی داشته باشد.

مزایای فومو در ارتباطات شامل موارد زیر باشد:

اگر فومو به شکل اعتیاد گونه نباشد می تواند مزایایی هم داشته باشد که در زیر به مزایا fomo اشاره کردیم.

به طور کلی، فومو می تواند به بهبود ارتباطات انسانی، افزایش همبستگی و ارتباطات مثبت، و تقویت اعتماد به نفس و رضایت از زندگی کمک کند.

آیا FOMO قابل درمان است؟

اگرچه درمان FOMO ممکن است اصطلاح درستی نباشد، مطمئناً میتوان آنرا مدیریت کرد و به میزان قابل توجهی کاهش داد. FOMO تا حد زیادی از الگوهای احساسی و رفتاری ناشی میشود که میتواند از طریق خودآگاهی و اقدامات عمدی تغییر یابد. مدیریت FOMO شامل:

با اتخاذ این استراتژیها، افراد میتوانند اثرات FOMO را کاهش دهند و رفاه کلی خود را افزایش دهند.

فومو در ترید

فومو که ترس جا ماندن از اخبار نقل انتقالات روزانه است فرد را به مرحله فاز استرس مزمن سوق می دهد. گویی همیشه باید در انتظار اخبار جدید و به روز باشد و همین موضوع او را از عملکرد روزانه اش نیز قافل می کند. به همین دلیل می تواند ایجاد یم اختلال و ناهنجاری کند. در افرادی که عدم کنترل تکانه دارند این موضوع به سمت اعتیاد به قمار یا اعتیاد به ترید هم سوق پیدا می کند.

منابع: calm.com و nih.gov

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر