مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

داروی والپروات سدیم و عوارض آن

اینجا مکث 8566 بازدید 1 فروردین 1402

امروزه انسان با انواع و اقسام بیماری های جسمی درگیر است. جدیدترین و بدترین بیماری حال حاضر جهان هم بیماری کرونا می باشد. ولی اگر همین توجهی که به پاندمی کرونا شده به بیماری های روانی و افسردگی شود مشخص خواهد شد که پاندمی بیماریهای روانی و افسردگی سال هاست که گریبان گیر انسان میباشد. محققان معتقدند که یکی از اثرات بیماری کرونا که در پسا کرونا اوج خواهد گرفت بیماری های روحی و روانی و افسردگی میباشد. به همین دلیل استفاده از داروهای تثبیت کننده خلق مانند والپروات سدیم رو به فزونی گذاشته و به نظر می رسد این روند ادامه دار خواهد بود. ولی آیا این داروها بدون عوارض هستند؟.

داروی والپروات سدیم

بیشترین مصرف این دارو برای درمان صرع و تشنج در کودکان و بزرگسالان است. ولی این دارو جزء داروهای تثبیت کننده خلق نیز قرار میگیرد. همچنین برای درمان سردرد های عصبی مانند: میگرن و کرایسلر نیز کاربرد دارد. اخیراً برای درمان افسردگی و اختلالات دو قطبی نیز تجویز می شود. همچنین برای ترک برخی از مواد مخدر سنتی نیز از این دارو می توان استفاده کرد. این دارو به سرعت به صورت اورال جذب می شود و مصرف آن بهتر است قبل از غذا باشد چون مصرف غذا سرعت جذب آن را کاهش می دهد. ماندگاری این دارو در بدن تقریباً 15 ساعت می باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: مزایا و معایب دپاکین و والپروات.

مکانیسم اثر داروی والپروات سدیم

این دارو با بلوکه کردن کانال های سدیم غشاء باعث افزایش سطح GABA در مغز شده و با این کار بر افسردگی تاثیر دارد. همچنین با جلوگیری از کاهش سطح فسفاتیدیل و تری فسفات نقش ضد تشنجی خود را ایفا می کند.

احتیاطات داروی والپروات سدیم و موارد منع مصرف آن

همانطور که مستحضرید همه داروها دارای یک راهنمای مخصوص دارند که بهتر است قبل مصرف دارو مورد مطالعه قرار گیرد و در صورتی که فکر می کنید جزء افرادی هستید که شامل منع مصرف دارو هستید حتماً با پزشک معالج خود در میان بگذارید. داروی والپروات سدیم هم از این مورد مستثنی نیست و موارد منع مصرف آن عبارت است از:

عوارض جانبی داروی والپروات سدیم

تمامی داروها دارای درجاتی از عوارض جانبی هستند که این عوارض اجتناب ناپذیر است. ولی می توان با رعایت برخی نکات این عوارض را کاهش داد. البته پزشکان نیز تا آنجایی که امکان دارد با استفاده از سیار داروها از عوارض جانبی داروها می کاهند البته این مورد عمومی نیست. از مهمترین عوارض جانبی داروی والپروات سدیم به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

پیشنهاد میکنیم بخوانید: درمان شدید افسردگی در زنان

مصرف والپروات سدیم در کودکان

نیاز روزانه کودکان معمولا بین 20 تا 30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. در مواردی که نیاز است تا بیشتر از این مقدار برای کنترل بیماری مصرف شود، دوز ممکن است تا 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن در روز استفاده شود اما این مقدار فقط برای کسانی است که سطح والپروئیک اسید پلاسما در آن ها قابل بررسی است. برای مصرف بیش از 40 میلی گرم در روز، پارامترهای شیمی بالینی و هماتولوژیک باید کنترل شود.

تداخلات دارویی والپروات سدیم

ممکن است دارویی به خودی خود عوارض جانبی آنچنانی برای فرد ایجاد نکند ولی با مصرف همزمان داروی دیگر این عوارض شدت یافته و مشکل آفرین شود و یا اینکه تداخل دارویی ممکن است باعث کاهش خاصیت اثرگذاری و درمانی یک دارو شود.

از تداخلات دارویی والپروات سدیم موارد زیر برای ما اهمیت دارد:

اشکال دارویی داروی والپروات سدیم

این دارو باید حتماً تحت نظر مستقیم روانپزشک مصرف شود و در طول دوره مصرف هر 6 الی 12 ماه یک آزمایش خون برای سنجش میزان گلبول قرمز خون باید انجام شود: اشکال دارویی والپروات سدیم عبارتند از:

مصرف داروی والپروات سدیم در دوران بارداری و شیردهی

دوران بارداری و متعاقب آن دوران شیردهی بسیار دوران حساسی است. هر دارویی که مادر میخواهد مصرف کند باید کاملاً تحت نظر رواپزشک باشد. چون به طور مستقیم بر جنین اثر می گذارد. درجه داروی والپروات سدیم برای مصرف در دوران بارداری D می باشد و بسیار خطرناک است زیرا مانع از تشکیل لوله عصبی شده و در آن نقص ایجاد می کند. در دوران شیردهی نیز این دارو از طریق شیر مادر می تواند وارد بدن کودک شود.

مصرف داروی والپروات سدیم در بیماری های روحی و روانی

مصرف این دارو در بیماری مانیا یا همان دوقطبی بسیار رایج و موثر است. تاثیر این دارو هم در فاز حاد و هم در فاز خاموش این بیماری به اثبات رسیده است. همچنین مصرف داروی والپروات سدیم برای بیماری افسردگی هم تجویز می شود. ولی همانطور که اشاره شد باید در مصرف همزمان با سایر داروهای ضد افسردگی و ایجاد اختلالات دارویی دقت شود. اخیراً در تحقیقی به اثرات مثبت این دارو برای درمان وسواس هم اشاره ای شده است که این تحقیق به علت وسواس شدید افراد در دوران بیماری کرونا در انجام مسائل بهداشتی بوده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: داروی لیتیوم چیست؟

نکات پایانی

داروی والپروات سدیم در درجه اول به عنوان داروی ضد تشنج و صرع مطرح می باشد. و امروزه تاثیرات آن بر روی بیماری های روحی و روانی نیز به اثبات رسیده است. از نظر روانپزشکان استفاده از این دارو تاثیر مثبتی بر روند درمان برخی بیماری ها که به آن ها اشاره شد دارد. این اثرگذاری جدید ممکن است باعث تغییر فارماکوپه دارو نیز شود. در خصوص مصرف این دارو و تمام داروها حتماً باید از پزشک مشاوره گرفته شود و از مصرف خودسرانه دارو حتماً جلوگیری شود. در این مورد خاص یعنی داروی والپروات سدیم آزمایشات خون و بررسی دوره ای هر 6 ماه میزان CBC خون بسیار مهم و حائز اهمیت است. نکته ای که برای این دارو در درمان بیماری ها و اختلالات روحی و روانی مطرح است این است که از این دارو به عنوان درمان مکمل در حال حاضر استفاده می شود و همین امر دقت در ایجاد تداخلات دارویی را داروی والپروات سدیم بیش از پیش مهم می سازد.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر

نظرات کاربران

نیلوفر
20:31 - 15 بهمن 02
قرص سدیم والپروات برای درمان صرع و اختلال دوقطبی و گاهی اوقات نیز برای جلوگیری از سردردهای میگرنی استفاده می شود. این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.