22006198 021

زمان مراجعه به دکتر روانشناس کودک

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(52 رای)
زمان مراجعه به دکتر روانشناس کودک

هنگامی که تصمیم گرفتید برای سلامت روان فرزندتان از بیرون کمک بگیرید، با مجموعه ای از انتخاب ها برای پیمایش روبرو می شوید. انواع و اقسام متخصصان بهداشت روان دیگری نیز وجود دارند تا به کودک شما کمک کنند تا اضطراب، افسردگی یا سایر احساسات بزرگ را مدیریت کند. چگونه می توانید این برچسب های مختلف را مرتب کنید تا حرفه ای را بیابید که می تواند به بهترین شکل به کودک شما کمک کند؟

امروز، من بر تفاوت های بین درمانگران، روان پزشکان و روان شناسان و مشکلات مختلفی که آنها می توانند به کودکان و خانواده ها کمک کنند تا بر آنها غلبه کنند، تمرکز خواهم کرد. در پایان این پست، امیدوارم که در انتخاب یک درمانگر، روانپزشک یا روانشناس برای فرزند و خانواده خود با اطمینان بیشتری احساس کنید. زمان مراجعه به دکتر روانشناس کودک دقیقا چه سنی است؟

هر زمانی که احساس کردین گفتار و رفتار فرزندتان تغییر کرده است می توانید به دکتر روانشناس کودک مراجعه کنید. تخصص روانشناس کودک، مربوط به رفتار کودک است و حوزه فعالیتشان درباره کودک، اختلالات کودک، شناخت کودکان و نحوه برخورد با آنها و آموزش ارتقا هوش هیجانی و هوش فردی است.

زمان مراجعه به دکتر روانشناس کودک

  1. رفتارهای نابهنجار، جیغ های مداوم و رفتار عصبی کودک؛
  2. خواب های نا آرام و مداوم کودک (اختلال خواب)؛
  3. پرخوری های بی رویه و یا کم خوراکی بیمارگونه (اختلال خوردن)؛
  4. آرام و قرار نداشتن کودک و قدرت تمرکز نداشتن بر روی هیچ مسئله ایی (اختلال بیش فعالی)؛
  5. ترس های مداوم از هر چیزی و یا هر کسی که در اطراف کودک است؛
  6. وابستگی بیش از حد به مادر و یا والدی که نقش مادری را ایفا میکند (اختلال وابستگی).

مراجعه کودک به روانشناس

چگونه می توانم بفهمم که فرزندم به درمان نیاز دارد؟

به عنوان یک والد، تصمیم گیری در مورد اینکه دقیقاً چه زمانی برای کمک به فرزندتان فرا رسیده است، می تواند سخت باشد. افراد دیگر ممکن است به شما اطمینان دهند که مشکلات فرزندتان فقط یک مرحله است. یا ممکن است نگران باشید که دیدن یک درمانگر ممکن است باعث شود فرزندتان احساس تنهایی یا متفاوت کند. ای کاش یک چک لیست جادویی وجود داشت که می توانستم به والدین بدهم تا به آنها کمک کنم تصمیم بگیرند چه زمانی با یک درمانگر تماس بگیرند، اما این واقعا یک تصمیم شخصی است.

من معتقدم که اکثر ما می توانیم در مقطعی از زندگی از کسی برای صحبت در مورد مشکلات خود استفاده کنیم. حتی اگر یک مشکل فقط موقتی یا یک مرحله باشد، درمان می تواند به آسان تر کردن یک دوره واقعاً سخت در زندگی کمک کند، هم برای بچه ها و هم برای والدینشان.

در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی فرزندتان می تواند از درمان بهره مند شود:

  • فرزند شما با یک موقعیت استرس زا در زندگی دست و پنجه نرم می کند، مانند قلدری، مشکل سلامتی، طلاق، خواهر یا برادر جدید یا نقل مکان به شهر یا مدرسه جدید.
  • به نظر می رسد مشکلات فرزند شما با افزایش سن بدتر می شود، نه بهتر شدن.
  • عصبانیت ها بیش از آنچه انتظار دارید طول می کشد، یا فرزندتان تخریب گر می شود یا هنگام عصبانیت به دیگران ضربه می زند.
  • مشکلات عاطفی پس از یک ضربه روانی در خانواده، مانند مرگ، تصادف یا بدرفتاری شروع شد.
  • متوجه تغییرات شخصیتی بزرگ در فرزندتان می شوید: برای مثال، کودک شما بیشتر روز را در اتاقش می گذراند و فعالیت های مدرسه را رها کرده است.
  • به نظر می رسد اضطراب کودک شما بزرگتر و متفاوت تر از سایر کودکان هم سن و سال او است و در فعالیت هایی مانند مدرسه، تکالیف، وعده های غذایی یا زمان خواب اختلال ایجاد می کند.
  • دوست داشتن و حفظ دوست برای فرزند شما سخت تر است.
  • نمرات فرزند شما در حال کاهش است، یا او اغلب با رفتار یا توجه خود در کلاس مشکل دارد.

اگر هر یک از این موارد در مورد کودک شما صادق است، و قلب شما به شما می گوید که یک درمانگر می تواند کمک کند، ارزش دارد که با یک درمانگر کودکان تماس بگیرید یا ایمیل بفرستید. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چه نوع متخصص سلامت روان ممکن است بهترین مناسب برای نیازهای کودک شما باشد.

بازی درمانی شناختی رفتاری

یکی از مؤثرترین راهکارهای روانشناسان کودک در ایجاد یک رفتار جدید و یا خاموش کردن رفتار اشتباه، بازی درمانی است. بازی درمانی به نحوی است که پس از تشخیص دکتر روانشناس کودک که کودک چرا و به چه دلیل چنین رفتاری را دارد، برای حذف رفتار اشتباه بهکار میرود و یا در موارد مشابه برای ایجاد یک رفتار صحیح به همان شیوه، رفتار را در پروسه بازی به کودک می آموزد.

یکی از بیشترین مشکلات والدین با کودکان امروزی، اضطراب کودکان و سطحی از بیش فعالی، اوتیسم و اختلال نافرمانی مقابله ای است که کودک دچار آن میشود. معمولا برای پایین آوردن سطح اضطراب خود به رفتارهایی از قبیل ناخن خوردن، جیغ زدن، پرت کردن اشیا، حرف شنوی نداشتن و گریه های مداوم میپردازد. البته با بررسی ریشه خانوادگی به وسیله دکتر روانشناس کودک باید به این موضوع پرداخت که اضطراب و سطحی از آن ریشه ارثی دارد و یا خیر. همچنین معمولا در هر دو صورت، چه ریشه ژنتیکی داشته باشد و چه در کودک به دلایل محیطی ایجاد شده باشد، یا تربیت والدین بد باشد، می توان با بازی هایی که سطح اضطراب کودک را می سنجد و پس از آن بازی هایی که میتواند سطح اضطراب را پایین بیاورد، به وسیله روانشناس کودک، به بهبود رفتار کودک پرداخت.

اختلالات در کودکان و پیدا کردن نوع اختلال در کودک و ریشه آن و پس از آن درمان اختلال در کودکان بسیار مهم است.

اختلال بیش فعال و کمبود توجه

یکی از اختلالات شایع در کودکان، اختلال بیش فعالی است. به نحوی که کودک تمرکز کافی برای انجام هیچ کاری ندارد، رفتارهای پر تحرک دارد و بیش از چند دقیقه نمیتواند ثابت بماند و فعالیتی ثابت را دنبال کند.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان امروز باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است. که در درس خواندن، معاشرت کردن، بازی های کودکانه و نحوه ارتباط برقرار کردن با اطرافیان مشکل ایجاد میکند. در این اختلال، مراجعه به دکتر روانشناس کودک و تشخیص صحیح اختلال و مصرف دارو به تجویز روانپزشک، مؤثر میباشد. اما والدین باید توجه داشته باشند که تشخیص روانشناس در شناخت اختلال بسیار مهم است.

چیزی که امروزه برای پدر و مادر ها هراس آور می باشد، این است که کودکمان را باید به نزد روانشناس ببریم. اما باید بدانیم که روانشناسان کودک تنها با تشخیص درست و به موقع و روش های درمانی مخصوص کودکان مثل بازی درمانی، قصه درمانی یا گفتار درمانی به کمک کودک می آیند تا در آینده بتواند حال بهتری را تجربه کنند.

کودکانی که با سهل انگاری والدین مواجه میشوند، نه تنها کودکی خوب و بدون دردسری را تجربه نمیکنند که در کنار آن نیز بزرگسالی همراه با رنج و مشکلات فراوان و اختلالات جدید را دنبال میکنند.

اگر از ابتدا آموزش و ظهور اختلال در کودکی جلوگیری شود، در بزرگسالی روانی آسوده تر خواهیم داشت.

از آنجایی که تمام مشکلات روانی به غیر از مشکلاتی که ریشه در ژن افراد دارد و به صورت ارثی منتقل میشود، ریشه در کودکی دارد.

کودکی که با استرس، اضطراب، تربیت غلط، آسیب های دوره کودکی، خشم مداوم، سهل انگاری و یا سختگیری های مداوم بزرگ شود، در بزرگسالی انسانی با روان ناآرام خواهد بود که درمان او نیز در بزرگسالی بارها و بارها مشکلتر از کودکی است.

مسائلی که خانواده ها با دقت در آنها رفتارهای غیر عادی در کودک مشاهده میکنند که حتی باید به دکتر روانشناس کودک مراجعه کنند و برای بهبود کودک و در کنار آن بهبود روابط بین خود و فرزندشان تلاش کنند.

همچنین دکتر روانشناس کودک می تواند، رفتارهایی که از منظر والدین کودک عجیب است را با مصاحبه و ارزیابی در مورد خود کودک، شرایط خانوادگی و علایق کودک تحت بررسی قرار بدهند. همچنین تغییر رفتار را در کودک به حالتی که کودک از آن خشنود باشد و احساس رشد کند، در رفتارش ایجاد نمایند.

در واقع یک دکتر روانشناس کودک نیازی به حرف زدن مداوم با کودک برای تغییر رفتارش ندارد؛ زیرا هم کودک قدرتی برای تحلیل و شنیدن حرف ها ندارد و هم صحبت کردن در او اثری ندارد. برای همین معمولا از روش هایی مانند بازی درمانی استفاده می شود.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ