22006198 021

هوش کودکان از مادر به ارث می رسد یا از پدر؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(52 رای)
هوش کودکان از مادر به ارث می رسد یا از پدر؟

طبق تحقیقات ژنتیک مادران تعیین کننده میزان هوش کودکان است و پدران نقشی در تعیین این مساله ندارند. البته همچنان این فرضیه بطور قطعی مشخص نشده است. در بیشتر موارد زنان بیشتر تمایل دارند که ژن های هوش را به فرزندانشان منتقل کنند. چرا که ژنهای هوش روی کروموزوم X قرار دارند و زنان در ساختار ژنتیکی خود حاوی 2 کروموزوم X هستند. این در حالی است که مردان تنها یک کروموزوم ایکس دارند. علاوه بر این دانشمندان معتقدند که ژنهایی که مسئول پردازشهای پیشرفته هستند و از پدر به ارث گرفته میشوند، ممکن است بطور خودکار غیرفعال شوند.

ژنتیک و نحوه انتقال هوش به فرزند

یک رشته از ژنها وجود دارند که با نام ژنهای شرطی شناخته میشوند و تنها زمانی فعال شده و عمل میکنند که از سوی مادر به ارث رسیده باشند. در بیشتر موارد به نظر میرسد که ژنهای مسئول هوش کودکان دقیقا روی همین دسته از ژنهای شرطی قرار گرفته اند و به همین دلیل است که از جانب مادر منتقل میشوند. مطالعات دانشمندان و مقالات آزمایشگاهی که روی اصلاح ژنهای تعدادی موش صورت گرفته، نشان دهنده این مطلب است که موشهایی که دوز بیشتری از ژنهای مادرانه را دریافت کرده بودند، سر و مغز بزرگتر و بدن کوچکتری داشتند. همچنین موشهایی که دوز بیشتری از ژنهای پدرانه را دریافت کرده بودند، سر و مغز کوچکتر و بدن بزرگتری داشتند.

هوش در کودک

هوش کودکان از مادر به ارث می رسد یا از پدر؟

دانشمندان توانسته اند سلولهایی را در مغز شناسایی کنند که تنها حاوی یکی از ژنهای مادرانه یا پدرانه است و در شش قسمت متفاوت مغز که مسئول پردازشهای شناختی است وجود دارد و قسمتهایی که اعمالی نظیر عادتهای غذایی و حافظه است را کنترل مینماید. اما سلولهایی که حاوی ژنهای پدرانه هستند در قسمتهایی از سیستم لیمبیک (مسئول کنترل هیجانات ابتدایی) انباشته شده اند که درگیر عملکردهایی نظیر اعمال جنسی، گرسنگی و خشونت هستند.

پیشنهاد میکنیم این تست را انجام دهید: سنجش هوش کودک

این در حالی است که محققین هیچ سلول حاوی ژنهای پدرانه را در قسمت کورتکس مغز (مسئول عملکردهای پیچیده شناختی نظیر استدلال، حافظه، زبان، تفکر، برنامه ریزی و حل مساله) پیدا نکردند. اما ما دقیقا شبیه موشها نیستیم و تمامی نتایج از آزمایش بر روی موشها به دست نیامده است، بلکه محققین با انجام تحقیقاتی روی انسان نیز به نتایج جالبی در این خصوص دست یافتند. آنها از روی تحقیقاتی که روی موشها انجام داده بودند، به یک تئوری رسیدند و آنرا در واقعیت هم آزمایش کردند. آزمایش به این صورت بود که ابتدا مصاحبه ای از 12686 نفر به عمل آمد. این افراد در بازه سنی 14 تا 22 سال بودند.

بطور کلی

علیرغم وجود عوامل بسیار نظیر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کماکان بهترین فاکتور برای تعیین و پیش بینی هوش، هوش مادر میباشد. البته آزمایشات مختلف گویای این است که تنها ژنتیک، تعیین کننده میزان هوش نیست.

هوش کودک از کجا به ارث می رسد

نقش محیط در میزان هوش کودکان

طبق تحقیقات به عمل آمده ما تنها میتوانیم 40 تا 60 درصد از هوش را به ژنتیک ربط داده و مابقی آن از محیط کسب میشود و کاملا اکتسابی است. اما مساله جالب توجه این است که در بخش اکتسابی هوش نیز مادران نقش پررنگتری را ایفا میکنند و تاثیرگذارترند. همچنین طبق تحقیقات مشخص شده که رابطه میان مادر و کودک در سالهای نخستین، رابطه زیادی با افزایش میزان هوش کودکان دارد. محققین (دانشگاه واشنگتن) دریافته اند که پیوند احساسی ایمن میان مادر و کودک یک عامل حیاتی در رشد قسمتهایی از مغز میباشد.

طبق آزمایشهایی که روی دو گروه از کودکان صورت گرفته است، کودکانی که در 7 سال ابتدایی زندگی خود رابطه قویتری با مراقب خود داشتند، به نسبت کودکانی که به لحاظ احساسی از مادر خود دور بوده اند، در حافظه، یادگیری و میزان تحمل استرس قویتر عمل کرده اند. در واقع این رابطه عمیق و پیوند احساسی میان مادر و کودک، یک احساس اعتماد و امنیت به کودک میدهد که به او اجازه میدهد دنیا را کشف و با اعتماد بیشتری مسائل را حل کند. طبق پژوهشها در اینکه هوش کودکان از مادر به ارث میرسد یا از پدر، دانشمندان هنوز نتوانسته اند دلایل مشخصی برای کمرنگ بودن نقش ژنهای پدرانه در انتقال هوش پیدا کنند. اما متوجه شده اند بسیاری از ژنهایی که مسئول تعیین صفات و ویژگیهای هر فرد است، از پدر دریافت میشود.

پیشنهاد میکنیم برای سنجش هوش و یا استعدادیابی کودکانتان به مرکز مشاوره اینجا مکث مراجعه نمایید.

نظرات کاربران:
مینا
پاسخ به این نظر
1402/11/21

من پزشکم و همش دوست دارم فرزندم هوش به خودم بره که بتونه تحصیلات بالایی داشته باشه. مرسی از مطلب خوبتون

0 0
آیدا درانی
پاسخ به این نظر
1402/2/19

سلام و درود میخام دخترم استعداد یابی بشه وببینم در چه زمینه ای میتونه فعال باشه.

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ