22006198 021

بازی درمانی و تأثیر آن بر وابستگی کودکان

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(29 رای)
بازی درمانی و تأثیر آن بر وابستگی کودکان

بازی درمانی چیست و به چه کسی بازی درمانگر میگویند و دانستن علت اثربخشی بسیار زیاد آن برای مشکل وابستگی کودکان. بازی درمانگرها از متخصصان روانشناس با گرایش کودک هستند که یکی از گرایش هایشان در درمان اختلال و یا آسیب ها و یا تغییرات خلقی کودکان، بازی درمانی است.

بازی درمانی و کاربردی آن

بازی درمانی بعنوان وسیله ای درمانی است که در آشکار سازی احساسات ناگفته کودک مؤثر است. کودک با قرار گرفتن در موقعیتهای زندگی از طریق نمایش در اتاق بازی به مهارت هایی مثل حل مسأله و تصمیم گیری، مهارت های اجتماعی در سطح بالاتر و اعتماد به نفس بالا دست می یابد. از آنجایی که دنیای کودکان با دنیای بزرگسالان متفاوت است بازی وسیله ای برای نزدیک شدن به دنیای کودکان و یافتن علت رفتارهای نامناسب آنهاست. کودکان معمولاً نیازها و ناراحتی های خود را به وسیله بازی با عروسکها، حیوانات و سایر وسایل اتاق بازی نشان می دهند. روانشناس پس از مشخص کردن هدف درمانی یک برنامه درمانی برای کودک در نظر گرفته و علاوه بر آن راهکارهای عملی نیز به خانواده می دهد.

بازی درمانی صرفا درمانی است که برای کودکان به کار برده میشود. زمانی که یک متخصص روانشناس کودک نیاز به تغییر رفتار در کودک دارد و یا اینکه به دنبال دلیل رفتاری در کودک میگردد، میتواند این دلیل رفتار و یا ایجاد یک رفتار جدید را در کودک با بازی درمانی به او برساند.

به این نحو که کودکی دچار اضطراب شدیدی است. آرام و قرار ندارد و مدام تغییر خلق میدهد. بسته به سن و سال کودک و اینکه در چه محیطی است و رفتار پدر و مادر با کودک، دکتر روانشناس کودک در اتاق بازی، با بازی هایی که مشخصا برای پیدا کردن دلیل رفتار کودک است، به نوع اضطراب کودک و دلیل آن میتواند پی ببرد.

از آنجایی که کودکان هنوز به تحلیل وقایع دست پیدا نکرده اند و قدرت تشخیص و تمیز رویدادها را ندارند، در بازی درمانی میتوانند خودشان، میلشان و نوع رفتارشان را به وضوح نشان دهند. همچنین در مرحله درمان نیز میتوان به همین منوال برای ایجاد تغییر در رفتار کودک با بازی درمانی در اتاق بازی که دکتر روانشناس کودک یا در کنار کودک و یا از دور کودک را تحت نظر دارد به تغییر رفتار او بپردازد.

برای مثال کودکانی که دچار اختلال وابستگی هستند، به نوعی اختلالی شایع بدلیل نحوه رفتار پدر و مادر با کودک است. به دلیل اختلال وابستگیشان اضطراب شدیدی را در زمان هایی که مادرشان را برای لحظه ایی نمیبینند، تحمل میکنند. این کودکان مانند چسب به والدین خود میچسبند و میل به انجام هیچ کاری بدون مادر و یا والد خود ندارند و از دوری والد خود به شدت دچار تغییر خلق، گریه، جیغ و اضطراب میشوند. بنابراین برای حل این اختلال در کودک مهم است که بدانیم نوع وابستگی کودک از کدام دسته است.

بازی درمانی

بازی درمانی گروهی برای تقویت خلاقیت

بازی درمانی گروهی می تواند در تقویت خلاقیت کودکان موثر باشد. بازی یکی از نیازهای اساسی و مهمترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار میرود که در عین سرگرم کردن کودک کارکردهای مهم دیگری دارد و او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می کنند. خیلی از آموزشهای تربیتی را میتوان در خلال بازی ها به کودک نشان داد و به راحتی کودک را در مسیر درست تربیت نمود. همینطور از خلال بازیهای کودک نیز میتوان به شرایط عاطفی کودک، احساسات و افکار کودک میتوان پی برد. بنابراین بسیار لازم است که مربیان به اهمیت بازی در زندگی کودک توجه داشته و شرایط مناسب را برای بازیهای مناسب فراهم سازند.

بازی درمانی به دو شیوه اجرا می شود

  1. انفرادی
  2. گروهی

بازی درمانی گروهی سبب افزایش همکاری و پذیرش قواعد و قوانین گروه از سوی بچه ها و رعایت آن می شود و کودکان تجارت را با یکدیگر به دست می آورند.

با توجه به اینکه کودکان امروزه به بازی های کامپیوتری علاقمندند و اکثر این بازی ها در قالبی از پیش تعیین شده هستند و کودک در تغییر آنها آزاد نیست و اعمالی را به صورت مکانیکی انجام می دهد و به تنهایی و در انزوا به بازی می پردازند بهتر است که بازی درمانی های گروهی برای رشد خلاقیت کودک در سنین مختلف انجام گردد.

اهمیت گروههای همسال در رشد شخصیت کودکان و نوجوانان، گزارش و اثبات شده است. فرصت های بسیاری برای کودکان و نوجوانان جهت شرکت در فعالیت های گروهی در سال های سازندگی وجود دارد و دامنه آن از گروه هایی که خود به خودی در اطراف منزل و حیاط مدرسه شکل می گیرد تا گروهها با ساختار بیشتر و فعالیت محور پیرامون فعالیت های ورزشی مثل مسابقات ورزشی سازمان دهی می شوند. این تجارب فرصت هایی برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند تا مهارت های اجتماعی مناسب را یاد بگیرند و احساس شایستگی کنند.

انواع وابستگی در کودکان

  1. وابسته ایمن
  2. وابسته ناایمن
  3. وابسته دوسوگرا

در اتاق بازی این نوع از وابستگی به این نحو مشخص میشود که کودک و مادر را در اتاقی میگذراند و مادر با فاصله ایی مشخص از کودک مشغول کاری شخصی مانند مجله خواندن میشود و کودک نیز با وسایل بازی جدید و جذابی مشغول بازی میشود.

پس از مدتی مادر لحظه ایی اتاق بازی را ترک میکند. رفتاری که کودک از ترک مادر و همچنان پس از بازگذشت مادر نشان میدهد، نوع دلبستگی کودک را مشخص میکند و به همین منوال اختلال او برای دکتر روانشناس کودک مشخص میشود. برای درمان او راهکارهای خود را ارائه میدهد.

چند نمونه بازی و وسایل بازی که باعث رشد خلاقیت کودک می شود

بازی حدس زدن

به دلیل قابل انعطاف بودن در رشد خلاقیت موثر است، بازی به این صورت است که درمانگر سوالاتی را با توجه به سن و موقعیت و روحیات کودکان مطرح می کند و کودکان جواب های خود را روی کاغذ می نویسند و بعد هر یک با صدای بلند آن را می خوانند و در مورد نوشته ها بحث و تبادل نظر انجام می شود. این بازی رشد اجتماعی و خلاقیت کودک را ارتقا می بخشد.

بازی های اکتشافی

این بازی ها سبب چالاکی و افزایش مهارتهای حسی و حرکتی و تقویت سیستم عصبی کودک می شود. از جمله این بازی ها میتوان بازی در استخر توپ، نقاشی با انگشت اشاره کرد.

بازی های ذهنی (هوشی)

رشد و تکامل ذهن کودک بیش از سایر جنبه ها مورد توجه همگان است؛ زیرا یادگیری یک فرایند ذهنی است. کودک به کمک بازی های ذهنی از طریق دست کاری اشیا و تماس با محسوسات حقایق را کشف کرده و از این راه تجربه می آموزد. بازی با مکعب ها، کارتهای حافظه، دومینوها، سازه ها، ساختنی ها، مک های مغناطیسی، دیوارک ها و بازی های کلامی از جمله این بازی ها هستند.

اسباب بازی ها و مواد بازی

خانه و خانواده عروسک ها، تخت خواب عروسک، کالسکه عروسک، لباس های عروسک، عروسک های پارچه ای، شیشه شیر، تلفن، کتاب های داستان، سازه ها، لگو، مگ های مغناطیسی، کارتهای بازی، میز و صندلی کودک، کیسه غله، سینی شن، گل رس، انواع ماژیک و مدادها، کاغذ و چسب، ظروف و کارد و چنگال پلاستیکی، سبد خرید، وسایل نقلیه، خرس پشمالو، حیوانات مینیاتوری، حیوانات اهلی و وحشی، دایناسورها در اندازه های مختلف، وسایل پزشکی، ماسک های مختلف. با این وسایل میتوان بازی ها گروهی انجام داد و در این بازی ها هم کودک مهارت های حرکتی را تجربه می کند هم نقش خود را در گروه می یابد و در ضمن به دلیل اینکه با وسایل میتوانند انواع بازی ها را انجام دهند در رشد خلاقیت کودک تاثیر می گذارد.

بازی درمانی گروهی

انواع رفتارهای کودکان هنگام جدایی از مادر

کودکان وابسته ایمن

صرف نظر از اینکه کودک به هنگام رفتن مادر از اتاق آشفته شود یا نه، کودکان وابسته ایمن هنگام بازگشت مادر به اتاق با او تعامل میکنند. بعضی از کودکان از فاصله دور با نگاهی نشان میدهند که متوجه بازگشت مادر شده اند و همچنان مشغول بازی با اسباب بازی ها میمانند.

کودکان وابسته ناایمن یا اجتنابی

این کودکان به هنگام بازگشت مادر از تعامل با او پرهیز میکنند. بعضی از آنها مادر را تقریبا به کلی نادیده میگیرند و برخی نیز در جهت تعامل با مادر و هم در جهت اجتناب از تعامل با او واکنش هایی نشان میدهند.

کودکان وابسته دوسوگرا

کودکانی هستند که به عنوان دوسوگرا، در موقع بازگشت مادر در برابر او به مقاومت دست میزنند. آنها در آن واحد هم در جستجوی برقراری رابطه با مادر هستند و هم از آن پرهیز میکنند. برای مثال ابتدا گریه میکنند تا مادر او را بغل کند اما پس از آن در بغل مادر پیچ و تاب میخورند تا از آغوش او بیرون روند.

بازی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد و از جمله مهارت هایی که لازم است کودکان بیاموزند کار گروهی است و روانشناسان و مربیان بوسیله بازی درمانی می توانند خلاقیت و روابط اجتماعی کودک را شکل دهند.

بنابراین این توضیحات با بودن دکتر روانشناس کودک و نگاه کردن رابطه بین مادر و فرزند از راه دور در اتاق بازی، نوع اختلال کودک را نشان میدهد و پس از آن روانشناس با بازی هایی که تغییر در رفتار و همچنین درمان اختلالات در کودکان است میتواند درمان را به وسیله اتاق بازی آغاز کند. در واقع ماهیت اتاق درمان به شناخت رفتار کودک و بازسازی رفتار کودک میپردازد و یکی از مؤثر ترین عوامل در شناخت و درمان کودک است. در نهایت ما تا حدودی متوجه شدیم که بازی درمانی چیست و بازی درمانگر چه کار می کند.

نظرات کاربران:
فاطمه زهرا
پاسخ به این نظر
1402/11/21

همسر من همش با فرزندم که 6 سالشه تنش دارن الان جفتشون میرن مشاوره و درمانگر برای فرزندم از بازی درمانی استفاده می کنه.خداکنه نتیجه بده

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ