22006198 021

راه های نجات از افسردگی و بررسی عوامل ایجاد آن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(94 رای)
راه های نجات از افسردگی و بررسی عوامل ایجاد آن

در این پژوهش علمی و بین المللی بر اساس یافته های انجمن روانپزشکی آمریکا DSM-5 به راه های نجات از افسردگی و بررسی عوامل ایجاد انواع افسردگی خواهیم پرداخت. افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانپزشکی است که با غم و ناراحتی بسیار متفاوت است و اگر کسی دچار افسردگی شدید شود درمان آن کار بسیار سختی است پس هر ناراحتی را با افسردگی depression اشتباه نگیرید. افسردگی یا به اصطلاح روانشناسان و روانپزشکان، سرما خوردگی روانی (به دلیل شایع بودن آن)، به ماندن در شرایطی گفته می شود که در آن صورت فرد دچار علامت ها و نشانه ها ذیل می شود، پس با دقت به آنها نگاه کنید.

اختلال افسردگی اساسی Major Depressive Disorder

  1. خلق افسرده در اکثر ساعات شبانه روز و تقریبا تمام روزها وجود دارد یا خود فرد به آن اذعان می کند. (مثلا احساسا اندوه، ناامیدی، پوچی)
  2. کاهش قابل ملاحظه علایق قبلی و عدم فعالیت های لذت بخش که خود فرد یا دیگران به آن اذعان دارند.
  3. کاهش قابل توجه وزن بدن بدون گرفتن رژیم غذایی یا افزایش وزن.
  4. بی خوابی یا پرخوابی معمولا در تمام روزها.
  5. سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی در اکثر روزها
  6. خستگی و فقدان انرژی در اکثر صبح ها یا در طول روز.
  7. احساس بی ارزشی یا احساس گناه مفرط یا نا متناسب که می تواند هذیان هم در آن دیده شود.
  8. کاهش توجه و تمرکز و توانایی تفکر تحلیلی در بیشتر روزها.
  9. افکار مکرر مربوط به مرگ و نه فقط ترس از مرگ، یا تفکر در مورد خودکشی بدون داشتن برنامه ای برای آن.

پس برای پیدا کردن راه های نجات از افسردگی بایستی روانشناس بالینی تمام علامت ها و نشانه های بالا را اول شناسایی کند، سپس با شناسایی افسردگی با توجه به رویکرد خود پروتکل های درمانی را در جلسات خود پیش ببرد. معمولا در مسیر نجات از افسردگی روان پزشک با داروهای خود کمک شایانی به مراجع افسرده می کند. افسردگی بعد از بیماری های قلبی یکی از بیماریهای شایع جوامع صنعتی و حتی توسعه یافته امروزه است. در ادامه باید به رویکردهای موفق در درمان این اختلال اشاره کنیم.

  • درمان شناختی و رفتاری Cognitive and behavioral therapy
  • طرحواره درمانی Schema therapy
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT
  • دارو درمانی

اینفوگرافیک شناخت افسردگی

سوالات متداول در مورد راه های نجات از افسردگی

درمان افسردگی در خانه چگونه است؟

در صورت خفیف بودن افسردگی می توانید با گرفتن مشاوره تلفنی یا آنلان از یک رواندرمانگر افسردگی تکنیک های لازم را به مدت 2 ماه انجام دهید. که بهتر است پس از آن توسط یک روانشناس دیگر به صورت حضوری معاینه شوید که آیا راه های نجات از افسردگی و بررسی عوامل ایجاد آن تاثیری داشته است یا خیر.

سریع ترین راه درمان افسردگی به چه شکل است؟

درمان شناختی و رفتاریCBT همراه با دارو درمانی

یک راه حل برای کاهش افسردگی؟

تغییر باورهای بنیادین اشتباه که باعث ایجاد ناکامی می شود.

درمان ناامیدی و افسردگی چگونه امکان پذیر می شود؟

ناامیدی یکی از علامت های افسردگی است، در نتیجه پس از درمان افسردگی ناامیدی نیز از بین میرود.

روان درمانی برای افسردگی مزمن؟

روادرمان پویشی یا ISTDP و طرحواره درمانی دو رویکرد مناسب می باشند.

دارو درمانی برای افسردگی چگونه است؟

معمولا روانپزشکان از داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین استفاده می کنند.

راه های نجات از افسردگی

انواع افسردگی و درجات آن

  1. اختلال افسردگی اساسی
  2. اختلال افسردگی مداوم (افسرده خویی)
  3. اختلال ملال پیش از قاعدگی
  4. اختلال افسردگی ناشی از یک بیماری طبی دیگر
  5. اختلال افسردگی نامعین
  6. افسردگی با ویژگی های ملانکولیک
  7. افسردگی با ویژگی ها آتپیک
  8. افسردگی همرا با ویژگی های کاتاتونیا
  9. اختلال افسردگی فصلی
  10. اختلال افسردگی پس از زایمان
  11. افسردگی نهفته
  12. افسردگی بعد از مهاجرت
  13. افسردگی و دردهای عصبی
  14. افسردگی نوجوانان
  15. افسردگی ماژور
  16. افسردگی فصلی
  17. افسردگی نوجوانان
  18. افسردگی در بارداری
  19. افسردگی شدید

شناسایی شدت افسردگی و یا درجه افسردگی

  • خفیف: دو علامت
  • متوسط: سه علامت
  • متوسط - شدید: چهار یا پنج علامت
  • شدید: چهار یا پنج علامت به اضافه سراسیمگی حرکتی

در واقع هر چه شرایط نامساعدتر، پرالتهاب تر و بیمارگونه تر باشد، شدت ایجاد افسردگی و تشدید آن بیشتر است. بنابراین بهتر است پس از دارو درمانی یا روان درمانی توسط متخصص درمان افسردگی که حتما به تشخیص روان پزشک یا روانشناس بالینی صورت می گیرد کارها پیش رود. یکی از مهم ترین قدم هایی که می توانیم برای خود برداریم، تشخیص شرایط نامساعد برای رشد افسردگی و دور شدن از آن شرایط است. افراد افسرده زمانی می توانند به راه های نجات از افسردگی بپردازند که قادر به بررسی محیط و عوامل اطراف خود باشند.

معتبر ترین تست شناسایی میزان افسردگی و سایر اختلالات: MMPI

دور ماندن از محیط نامناسب

دکتر روانشناس بالینی اینجا مکث معتقد است اینکه ما چگونه در این شرایط قرار گرفته و چگونه قادر به تغییر شرایطی هستیم که فشار و قدرت شرایط محیطی آنقدر زیاد است که نمی توانیم شرایط را تغییر دهیم، بسیار مهم است. اما ذکر این نکته ضروری است که می توانیم از محیط نامناسب دور بمانیم و خود را وسیله ای برای انتقام محیط و دیگران ندانیم. مثلا دختری که با ماندن در خانه و احساس افسردگی دست و پنجه نرم می کند، پسری که در محیط کار خود مدام احساس ناخوشایندی دارد و احساس افسردگی را تجربه می کند، مادری که اقوام و اطرافیانش حال او را خراب می کنند و احساس افسردگی می کند، بهترین راه نجات آن ها از افسردگی پذیرش شرایط موجود و مقابله با افسردگی همراه با تغییر شرایط است.

اینفوگرافیک راه های مقابله با افسردگی

تغییر شرایط برای درمان افسردگی

  • پیدا کردن و یا تغییر شغل
  • پیاده روی و ورزش
  • کمک به خیریه ها
  • رفتن به کلاس های متفرقه و گروهی
  • کتاب خواندن
  • رژیم غذایی سالم

توجه: مواردی که در بالا اشاره شد برای درمان افسردگی بسیار خفیف قابل استفاده است و در موارد جدی تر، بهترین راه برای فرد گرفتن خدمات روان درمانی و دارو درمانی است.

شرایط غیر قابل پیش بینی

مسئله مهم در این تغییر و تحول ها این است که انسان ذاتا به شرایط پیش بینی شده بد، بیشتر از شرایط غیر قابل پیش بینی خوب علاقه دارد. در واقع هر آنچه که بتوانیم سرانجام آن را حدس بزنیم، هر چند بد باشد و رفتاری تکراری و ناخوشایند باشد، برای انسان قابل قبول تر از آن شرایطی است که نمی توانیم پیش بینی کنیم و حدس بزنیم.

بنابراین تغییر شرایط در حالت افسردگی، کاری بسیار دشوار مخصوصا برای بیمار افسرده است. بیمار افسرده به میزان رنجی که می برد قانع تر است تا بلند شدن و تغییر دادن شرایط، زیرا تحمل سختی و نشناختن شرایط جدید را ندارد. اما مسئله دقیقا اینجا خودش را نشان می دهد که انسان برای بهبود، نیاز به تغییر، تلاش و سخت کوشی دارد. قدم های اولیه همیشه سخت است اما قطعا در تغییر، شرایط پیش بینی نشده بهتری می تواند جلوی راه قرار گیرد. این مقوله نه تنها برای افراد افسرده بلکه برای انسان سالم و نرمال جامعه نیز صدق میکند و او را به سمت بهتر شدن، شادتر بودن و اتفاقات بهتر سوق می دهد.

راه های نجات از افسردگی و چند راهکار

  • توصیه می شود که از روانشناس بالینی کمک بگیرید.
  • در صورت پیشنهاد روانشناس از روانپزشک هم کمک بگیرید.
  • با کمک درمانگر یا تراپیست و شناخت محیط ناسالم که منبعی برای تخریب روحیه است از آن خارج شوید.
  • دور شدن از افراد منفی یا سمی به صورت دائم یا موقت.
  • تلاش برای به دست آوردن و پیدا کردن محیط مناسب که فرد در آن احساس بهتری را تجربه کند.
  • توانایی تغییر و پذیرش شرایط غیر قابل پیش بینی.
  • تغییر نگرش در مواردی که قدرت محیط بر ما اثر بیشتری دارد.(دیدن هر آنچه که آزار دهنده است به گونه ای دیگر)
  • ساختن جعبه ابزاری از فعالیت های جدید که قبلا نکرده ایم.
  • کمک گرفتن از روانشناس بالینی و متخصص افسردگی.
  • دقت داشته باشید گاهی افسردگی ناشی از بالا یا پایین شدن هورمون ها و ناقل های عصبی می باشد و ارتباطی به محیط ندارد.

این موارد همگی در ایجاد شرایط مناسب در بهبود افسردگی نقش دارند و عمل کردن به آنها کمک رسان افراد بیمار و افسرده خو می باشد.

بررسی موقعیت محیطی و شرایط

برای شناخت عوامل افسردگی نیاز به بررسی موقعیت محیطی و نیز شرایطی که در آن به سر می بریم، داریم. اینکه در روز و یا روزهایی احساس سنگینی کنیم، میل و رغبتی به انجام کاری نداشته باشیم و یا دلمان نخواهد با کسی معاشرت کنیم، نشانه های افسردگی نمی باشند. ممکن است روزهایی را بی اشتها باشیم، حوصله حرف زدن نداشته باشیم و میلی به خواب نداشته باشیم. اما زمانی که این عادات و رفتارها در طولانی مدت مثلاً یک ماه و یا بیشتر ظهور پیدا کرد، می توانیم به بررسی شرایط با یک مشاور روانشناس بپردازیم.

بررسی این که شرایط اطرافمان به چه شکل است نیز مهم است. اگر همه چیز مانند گذشته بوده و ما پیش از این احساس افسردگی نداشته ایم، بررسی اینکه در این زمان چه اتفاقی افتاده که با همان شرایط قبل، احساس متفاوت تری داریم. البته موضوع مهم اینجاست که ممکن است شرایط پیش از این را سعی کرده ایم نرمال و خوب نشان دهیم و مدام به سرکوب احساسات خوب و بدمان پرداخته باشیم. در این صورت یکی از مهم ترین عوامل افسردگی را در خود رشد داده ایم.

افسردگی امروزه یکی از پر شیوع ترین بیماری های قرن اخیر است. به طوری که احتمال وقوع رکورد جدید از افسردگی در سال 2024 در آمریکا زده خواهد شد.

تا دسامبر 2024، پیش بینی میشد که احتمالا 51.84 درصدی وجود دارد که ایالات متحده رکورد جدیدی در افسردگی بزند. این افزایش نسبت به پیش بینی ماه قبل است که احتمال آن 62.94 درصد بود.

علت مرگ و میر به دلیل افسردگی هر روز آمار قابل توجه ای را در بر میگیرد. اما چطور می توانیم از این بیماری در امان بمانیم؟

سابقه خانوادگی و نوع ژن در به وجود آمدن افسردگی

باید بدانیم سابقه خانوادگی و نوع ژنی که به همراه داریم آیا شرایط افسردگی را در ما دارد یا خیر. مثلاً دقت کنید در بین فامیل، پدر، مادر، عمه، خاله، دایی، عمو و فرزندانشان کسی را با حالاتی که نشان از این بیماری دارد و به تأیید دکتر روانشناس درآمده باشد را در اطراف خود دارید یا خیر. اگر باشند، نشان دهنده ژن فعال افسردگی در وجود دیگر افراد فامیل نیز می باشد. اما در این مورد ترسی وجود ندارد بلکه نیاز به ارزیابی بیشتر دارد. بررسی این شرایط در زمانی مهم است که ما به شخصه احساس افسردگی، غمگین بودن، رخوت، دوری گزینی از شرایط قبل، خواب نامناسب، خوراک ناکافی و یا پرخوری عصبی مداوم داشته باشیم و احساس کنیم باید برای شرایطمان نزد دکتر روانشناس برویم و این جریان را با او در میان بگذاریم.

عوامل ایجاد افسردگی

راه های نجات از افسردگی

افسردگی از لحاظ بیولوژیک، در مغز انسان به دلیل پایین آمدن نورترنسمیترها به اسم دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین و بعضی دیگر از ناقل های عصبی مانند اندورفین رخ می دهد. اگر در شرایط افسردگی کامل و عمیقی باشیم، با مراجعه به روان پزشک و دارو درمانی، می توان بهبود جسمانی را به دست آورد. در واقع وجود قرص های ضد افسردگی، هورمون ها و ترشح آن ها را به میزان لازم بر می گرداند و مراجع تقریباً پس از طی سه ماه، اولین نشانه های بهبود را در خود می بیند. نکته مهم اینجاست که افسردگی در روان افراد اتفاق می افتد. افراد به غیر از دارو درمانی که فقط باید به تجویز دکتر روان پزشک باشد، باید به درمان و مشاوره فردی برای جستجوی دلیل آن باشند که پس از دوره بهبود مجدداً دچار این بیماری نشوند.

تحت نظر روانشناس افسردگی بودن

تحت نظر یک مشاور روانشناس بودن، یکی دیگر از راه های نجات از افسردگی است. صحبت در مورد شرایط و احساسات، آگاه شدن به این نکته که چه شرایطی ممکن است ما را به همان حالت قبلی باز گرداند، دوری کردن از آن شرایط و آماده کردن شرایطی که در آن احساس بهتری را تجربه می کنیم، همه برای جلوگیری مجدد از بیماری افسردگی است، اهمیت دارد.

مثلاً مادری که با از دست دادن فرزندش دچار افسردگی شدید شده و پس از یک سال هنوز دچار آن است. پس از گذراندن دوره های درمانی و شاید دارو درمانی باید در نظر داشته باشد که بودن در محیطی که او را یاد فرزندش می اندازد، لباس و وسایل فرزندش، گریه و سوگواری های مداوم، نه تنها او را سبک نمی کند بلکه شرایط ماندن در افسردگی را برایش آماده تر می کند. بنابراین شناخت دلایل و پس از آن طی کردن دوره های درمانی و در آخر تغییر شرایط، ما را از افسردگی و ماندن در آن نجات خواهد داد.

عوامل ایجاد انواع افسردگی

افسردگی واکنشی است که روان انسان در مقابل آسیب های دیده شده و رنج ها، تعارضات و سرکوب کردن احساسات خود و به قول کارن هورنای فراری از اضطراب است که در وجود مراجع شکل می گیرد. فرد افسرده هیچگاه به یکباره دچار افسردگی نمی شود، همانطور که هر بیماری در مواردی ریشه ژنتیکی دارد و در مواردی نیز ریشه محیطی دارد. افسردگی هم به همین منوال در روان انسان اثرگذار است. ریشه ژنتیکی افسردگی به اینگونه است که باید بررسی شود در خانواده(مادر، پدر، خواهر، برادر) و همچنین در خانواده و فامیل تراز دوم(عمه، عمو، خاله،دایی و فرزندانشان) افرادی هستند که دچار بیماری هایی از قبیل افسردگی بوده اند یا خیر.

بررسی شرایط محیطی

بررسی شرایط محیطی در اثرگذاری بیماری افسردگی بسیار مهم است. محیط به قدری اثرگذار است که اگر فردی دچار ژن افسردگی نیز باشد می تواند با تغییر در محیط، خود را از شرایط ایجاد و فعال شدن ژن افسردگی برهاند. بنابراین تغییر در محیط یکی از مهم ترین عوامل نجات از افسردگی است. اینکه در چه محیطی زندگی می کنیم، به چه میزان استرس و اضطراب را متحمل می شویم، توانایی ابراز احساساتمان را داریم، در آن محیط احساس سلامت روان می کنیم و به دور از خشم و دلواپسی هستیم، می تواند تأثیر محیط باشد.

اما سوال اینجاست که ممکن است افرادی در چنین محیطی زندگی کنند اما همیشه احساس افسردگی را با خود به همراه داشته باشند؟

جواب این است که اگر احساس افسردگی و ناتوانی در شاد بودن و داشتن احساس خوشایند داشته ایم، باید سریعاً به خود کمک کنیم. از افراد و متخصصانی که راهکارهای درمانی کمک رسانی به چنین حالت هایی را دارند، کمک بخواهیم. مشاوران روانشناس مرکز مشاوره اینجا مکث در تشخیص علت های افسردگی مهارت دارند. حتی پیش از آنکه فرد گرفتار این بیماری شود، میتوانند با بررسی شرایط و احوال بیماری به خود کمک کند. همچنین نگرش خود را تغییر دهد تا بتواند از این مرحله به خوبی گذر کرده و در آن نماند و یا به صورت دوره ای دچار افسردگی نشود.

تشخیص اینکه فردی که دچار احساس ناخوشایند است، چگونه می تواند بهبود خود را به دست آورد، فقط به کمک یک روانشناس زبده امکان پذیر است. زیرا بررسی سرکوب احساسات، برداشت های غلط، آسیب های دوره کودکی، خشم های فروخورده و تحمل اضطراب هایی که حاصل تعرض درونی است، همه عوامل افسردگی هستند که به کمک یک روانشناس شناخته و درمان می شود. در کلیت ماجرا، برای یافتن راه های نجات از افسردگی، اولین و مهم ترین قدم مراجعه به روانشناس است. پس از آن عمل کردن به راهکارهای درمانی روانشناس که می تواند ما را به بهبود و سلامت روان نزدیک کند.

نجات از افسردگی

یک راه مهم برای نجات از افسردگی

یکی از راه های مؤثر و مهم در نجات از افسردگی، تلاش برای نرسیدن به مرحله افسردگی مزمن یا همان پیشگیری است. با توجه به توضیحات پیش از این باید بیان کنیم که اگر نمی خواهیم فردی افسرده باشیم قطعاً باید پیش از آن سعی و تلاش خود را برای افسرده نبودن انجام داده باشیم. همانطور که اگر نخواهیم فرد سرماخورده باشیم قبل از آن باید سیستم ایمنی بدنمان را قوی کنیم. شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما لازم است بدانیم شرایط زندگی سخت و تلاش برای بهتر شدن و بهتر بودن و همچنان تلاش برای شکست نخوردن های مداوم و قضاوت نشدن و یا هر فشار دیگری که ماحصل دنیای امروز است باعث می شود به یکباره تبدیل به فردی افسرده شویم که هدف و انگیزه ای ندارد و احساس خوبی در وجود او نیست.

این مقاله برای شما بسیار مفید می باشد پیشنهاد می کنیم حتما بخوانید: آنهدونیا

بنابراین پیش از آنکه هر فشاری از اجتماع و محیط اطراف باعث شود فردی افسرده باشیم باید به خود و روان خود فرصت دور ماندن از استرس های روزمره را بدهیم. اگر بتوانیم خود را در فضایی دور از استرس قرار دهیم می توانیم خود را از آسیبی به نام افسردگی نجات بدهیم. تغییر در رفتارها و الگوهای روزمره می تواند ما را در به دست آوردن تجربه احساس بهتر کمک کند. اگر بتوانیم روزانه زمانی را به مدیتیشن بپردازیم و یا پیاده روی کنیم و یا به دیگران کمک کنیم، در واقع از بروز احساس افسردگی در خود جلوگیری کرده ایم و سعی در داشتن احساس بهتر خواهیم کرد.

آیا افراد افسرده خود می توانند به خودشان کمک کنند

از آن جایی که افسردگی به نوعی بیماری یا اختلال خلقی محسوب می شود. هر فرد بیماری احتیاج به توجه اطرافیان دارد قطعاً فرد افسرده نیز نیازمند توجه و حمایت اطرافیان است، اما باید بدانید مهم ترین قدم در نجات از افسردگی برای افراد افسرده، کمک به روانشان است. این کمک توصیه می شود زیر نظر متخصصان مرکز مشاوره اینجا مکث یا سایر مراکز مشاوره معتبر انجام شود. داروها و روان درمانی برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی موثر است. پزشک شما می تواند داروهایی را برای تسکین علائم و نشانه ها تجویز کند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از مراجعه به روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان نیز استفاده می برند.

سریع ترین راه برای درمان افسردگی چیست؟

داروها و روان درمانی مانند گشتالت درمانی و CBT برای افسردگی برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی موثر است. پزشک مراقبت های اولیه یا روانپزشک شما می تواند داروهایی را برای تسکین علائم تجویز کند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از مراجعه به روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان نیز سود می برند.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

درمان های موثر زیادی وجود دارد. افراد می توانند از افسردگی بهبود یابند و زندگی طولانی و سالمی را سپری کنند.

از نظر رفتاری چه کارهایی برای شادی موثر است؟

  • کار کردن
  • تغذیه سالم
  • مدیتیشن
  • انجام یوگا
  • نوشتن
  • تفکر مثبت

چگونه یک فرد افسرده می شود؟

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد. افسردگی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و محرک های مختلفی دارد. برای برخی افراد، یک رویداد ناراحت کننده یا استرس زا در زندگی، مانند سوگ، طلاق، بیماری، بیکاری و نگرانی های شغلی یا مالی، می تواند علت باشد. علل مختلف اغلب می توانند باعث افسردگی شوند.

افسردگی چگونه مغز را تغییر می دهد؟

طبق یک مطالعه fMRI، کاهش فعالیت مغز در هیپوکامپ 82 در بیماران افسرده گزارش شد. کاهش حجم ماده خاکستری و کاهش فعالیت عملکردی در هیپوکامپ منجر به احساسات منفی و ناتوانی در پردازش شناختی در بیماران افسرده میشود.

افسردگی تا کی باقی خواهد ماند؟

پس دوره های افسردگی چقدر طول می کشد؟ معمولا طول دوره افسردگی بسته به فرد از شش ماه تا هشت ماه متغیر است. در حالی که برخی از افراد ممکن است افسردگی داشته باشند که محو شود، برخی دیگر ممکن است در تمام زندگی خود با افسرده خویی یا افسردگی مزمن دست و پنجه نرم کنند.

آیا افسردگی میتواند مادام العمر باشد؟

اختلال افسردگی مداوم یک شکل مداوم و طولانی مدت از افسردگی است. ممکن است احساس غمگینی و پوچی کنید، علاقه خود را به فعالیت های روزانه از دست بدهید و در انجام کارها دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشید، احساس شکست کنید و احساس ناامیدی کنید.

7 راه برای شاد بودن چیست؟

  • غذای مقوی بخورید.
  • هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید.
  • با افراد خوب و مثبت همراه شوید.
  • از مصرف بیش از حد اخبار اجتناب کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • هر روز کاری معنادار انجام دهید.

عادات ذهنی خوب چیست؟

برخی از مهارت های جدید را یاد بگیرید، تمرین کنید و اصلاح کنید که می تواند به شما در مقابله با فشار یا استرس کمک کند. آرامش داشتن را برای هفته خود برنامه ریزی کنید که بتوانید در آن خاموش شوید و ذهن و بدن خود را آرام کنید. فعالیت بدنی - در صورت امکان سعی کنید فعال بمانید. ورزش یک ابزار عالی برای تقویت خلق و خو و کاهش اضطراب است.

بزرگترین عامل افسردگی چیست؟

افسردگی ناشی از تعامل پیچیده عوامل اجتماعی، روانی و بیولوژیکی است. افرادی که حوادث نامطلوب زندگی (بیکاری، سوگواری، حوادث آسیب زا) را پشت سر گذاشته اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

اسم هورمون غم چیست؟

افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب سطح مونوآمین اکسیداز A (MAO-A) را افزایش می دهند، آنزیمی که انتقال دهنده های عصبی کلیدی را تجزیه می کند و در نتیجه سطوح بسیار پایین سروتونین، دوپامین

وقتی فرد افسرده است در بدن چه اتفاقی می افتد؟

علائم فیزیکی در افسردگی اساسی رایج است و ممکن است منجر به درد مزمن و درمان پیچیده شود. علائم مرتبط با افسردگی شامل درد مفاصل، درد اندام، کمر درد، مشکلات گوارشی، خستگی، تغییرات فعالیت روانی حرکتی و تغییرات اشتها است.

آیا افسردگی می تواند برای همیشه به مغز آسیب برساند؟

افسردگی نه تنها باعث می شود فرد احساس غمگینی و افسردگی کند، بلکه می تواند به طور دائمی به مغز آسیب برساند، بنابراین فرد پس از پایان بیماری در به خاطر سپردن و تمرکز دچار مشکل می شود. تا 20 درصد از بیماران افسردگی هرگز بهبودی کامل پیدا نمی کنند.

آیا افسردگی بر تفکر تأثیر می گذارد؟

اما علاوه بر اینها، افسردگی در واقع می تواند توانایی تفکر شما را تغییر دهد. این کار می تواند توجه و حافظه شما و همچنین پردازش اطلاعات و مهارت های تصمیم گیری شما را مختل کند.

آیا می توانید افسردگی را خاموش و روشن کنید؟

به آن اختلال افسردگی مداوم نیز می گویند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است گاهی اوقات دچار حملات افسردگی شدید نیز شوند. افسردگی یک اختلال خلقی است که بدن، خلق و خو و افکار شما را درگیر می کند. این کار بر نحوه خوردن و خوابیدن، فکر کردن در مورد چیزهای مختلف و احساس شما در مورد خودتان تأثیر می گذارد.

جدیدترین داروی ضد افسردگی در سال 2023 چیست؟

سه جدیدترین داروهای ضد افسردگی در سال 2023

  1. Esketamine (Spravato) - یک داروی واقعا انقلابی است آن هم از طریق اسپری بینی.
  2. برکسانولون (Zulresso) - مقابله با افسردگی پس از زایمان.
  3. دکسترومتورفان-بوپروپیون (Auvelity) - عملکرد دوگانه برای افزایش اثربخشی.

داروی ضد افسردگی جدید در سال 2024 چیست؟

انتظار می رود Exxua در اوایل سال 2024 عرضه شود. اختلال افسردگی اساسی با خلق و خوی پایین، ناتوانی در احساس لذت، احساس بی ارزشی و اختلال در عملکرد مهم مشخص می شود.

یک خبر دارویی جدید برای افسردگی؟

FDA Gepirone (Exxua) را برای اختلال افسردگی اساسی تأیید می کند. Gepirone (Exxua) یک تنظیم کننده کلیدی خلق و خو و احساسات را هدف قرار می دهد - بدون ایجاد اختلال در عملکرد جنسی یا افزایش وزن با عوارض جانبی بسیار کمتر.

دیستیمیا چیست؟

دیستیمیا نسخه جدید افسردگی و شکل خفیف تر اما طولانی مدت افسردگی است. به آن اختلال افسردگی مداوم نیز می گویند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است گاهی اوقات دچار حملات افسردگی شدید نیز شوند.

بیوتیپ شناختی چیست؟

دانشمندان در Stanford Medicine مطالعه ای را انجام دادند که در آن دسته جدیدی از افسردگی را توصیف می کردند با نام (بیوتیپ شناختی) - که 27٪ از بیماران افسرده را تشکیل می دهد و به طور موثر با داروهای ضد افسردگی که معمولاً تجویز می شوند درمان نمی شوند.

سوالات متداول

1. تغییر شرایط چگونه می تواند برای درمان افسردگی مفید باشد؟
در واقع تغییر شرایط چیزی شبیه به تغییر بینش در ما میباشد. پیدا کردن بینشی جدید به زندگی و رفتن به سوی هدف هایی متفاوت تر، میتواند ما را از رخوت و تکراری بودن و احساس افسردگی نجات دهد.

2. علت افسردگی از لحاظ بیولوژیک چیست؟
افسردگی از لحاظ بیولوژیک، در مغز انسان به دلیل پایین آمدن هورمن های به اسم دوپامین، سروتونین و اکسیدوزین است. اگر در شرایط افسردگی کامل و عمیقی باشیم، با مراجعه به روانپزشک و دارو درمانی، میتوان بهبود جسمانی را بدست آورد.

3. آیا افراد افسرده خود میتوانند به خودشان کمک کنند؟
قطعاً فرد افسرده نیز نیازمند توجه و حمایت اطرافیان است اما باید بدانیم مهمترین قدم در نجات از افسردگی برای افراد افسرده، کمک به خودشان است.

نظرات کاربران:
حامد
پاسخ به این نظر
1402/12/28

مادرمن بعد ازفوت پدرم چون خیلی بهش وابسته بود بدجوری افسرده شده همش گریه میکنه و بیشتر وقتها قرص میخوره ومیخوابه اصلا جایی نمیره باوجود اینکه قبل از این اتفاق بسیار سرزنده و شاد بود اما الان به زور چندتا کلمه حرف میزنه اصلا تحمل ندارم اینجوری ببینمش خواهش میکنم بگید چجوری میتونم کمکش کنم

0 0
یاسمن
پاسخ به این نظر
1402/12/27

همیشه فکرمیکردم ادما چی میشه که میگن افسرده هستند یا حس افسردگی میکنن الان خودم به این مشکل دچارشدم و اصلا حال خوبی ندارم حوصله هیچ کس و هیچ چیز و حتی هیچ کاری هم ندارم وفقط میخوام تنها باشم

0 0
سلیمی
پاسخ به این نظر
1402/12/26

دختر20 ساله من دراثرمسائل خانوادگی که داشتیم به افسردگی دچارشده و ما درصدد هستیم که درمانش کنیم چون مشکلش داره حاد میشه به تراپیست مراجعه کردیم و تحت درمان و مشاوره قرارگرفته اگر کسی اطرافتون هست که به این مشکل مبتلا شده خواهش میکنم زود بهش کمک کنید نذارید مشکلش اینقدر جدی بشه

0 0
نیایش
پاسخ به این نظر
1402/12/21

سلام وقتتون بخیر.. من الان 2 ساله که افسردگی دارم و جدیدا احساس میکنم حالاتم بیشتر از قبل شده... متاسفانه ایران نیستم و اینجا نمیتونم درمانگر خوبی پیدا کنم. بعضا فکر میکنم زندگی برای بی فایدس... ایا امکان مشاوره غیرحضوری هست؟ واقعا خسته شدم از این وضعیت لطفا راهنماییم کنید

0 0
مبین
پاسخ به این نظر
1402/12/20

سلام وقتتون بخیر من مادرم مدتی دچار افسرگی شده بود و با دارو درمان شده بود اما مجددا همون حالات براشون برگشته و همچنین دچار پرخوری شدند ابا راهی به جز دارو هست؟

0 0
Nemat
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام من الان دو ساله درگیر افسردگی هستم و موقتا با دارو بهتر میشم م باز مجددا به همون حالت های قبلی برمی‌گردم راهی هست من بتونم این موضوع و درمان کنم؟ از دارو و قرص خوردن خسته شدم اصلا هیچ امیدی به زندگی ندارم ...

0 0
مهتا
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام وقتتون بخیر من بعد از مهاجرتم به شدت افسرده شدم فکر نمیکردم اینقدر تنهایی و غربت من و اذیت بکنه نمیتونم به خانوادمم بگم احساس میکنم تازگی ها به همه چی بدبین شدم همش گریه میکنم و ارتباطمو با بقیه از دست دادم ممنون میشم راهنماییم کنید چجوری وقت انلاین میتونم بگیرم؟

0 0
ایمان
پاسخ به این نظر
1402/11/17

مدتها بود با این مشکل دست و پنجه نرم میکردم و افسردگیم داشت شدید میشد که خدارو شکر با مرکز مشاوره اینجا مکث اشنا شدم و تحت درمان اقای دکتر متین قرارگرفتم و خدارو شکر از درمان دارویی نجات پیدا کردم با راهنمایی هایی اقای دکتر همینجا خیلی خیلی ازشون تشکر میکنم

0 0
حسام
پاسخ به این نظر
1402/11/17

من قبلا تحت نظر درمانگر و روانپزشک بودم و برلی بهبود حالم یک دوره داروهای افسردگی استفاده کردم وبا نظر پزشک بعد از یک دوره،مصرف داروهارو قطع کردم الان بعضی مواقع دچار حالت های سابق میشم یعنی بازم باید به درمانگر و روانپزشک مراجعه کنم؟چون میترسم به داروها وابستگی پیدا کنم

0 0
سما
پاسخ به این نظر
1402/11/17

همسرمن یه زمان افسردگی داشتند و واقعا برای من و فرزندم هم خیلی اذیت کننده بود و طوری بود که ماهم داشتیم اسیب میدیدیم اما خوشبختانه راضی شد که پیش درمانگر بره و الان حالش خیلی بهتره

0 0
حسن
پاسخ به این نظر
1402/11/16

من همش دچار حال بد و غم هستم این میتونه دلیلی براین باشه که من دچارافسردگی شده باشم؟ و اینکه درمانگر چقدر میتونه درمورد این موضوع بهم کمک کنه؟

1 0
خشایار
1402/12/14

مراجعه به ک تراپیست خوب کمک کننده خوبی برای حل موضوعی که بیان کردید داره حتما در برنامه قرار بدید.

0 0
ساناز
پاسخ به این نظر
1402/11/16

من مدام گریه می کنم و حتی حوصله هیچ کسی روهم ندارم، از جمع همش در حال فرارهستم و اصلا هم امیدی به ایندم ندارم با این مطالبی که خوندم حس می کنم دچار افسردگی شدم باکمک درمانپر مشکلم حل میشه یا باید داروهم مصرف کنم؟

0 0
امیر
پاسخ به این نظر
1402/11/14

افسردگی حالتی است که در ان فرد اصولا بی‌حوصله است و نسبت به انجام فعالیت های روزمره خویش بی میل است. همچنین افراد افسرده احساس های مختلفی مانند ناراحتی، اضطراب، ناامیدی و بی ارزشی را تجربه می کنند. افراد افسرده نسبت به زندگی و اینده خویش ناامید هستند و افکار خودکشی نیز دارند و امکان دارد اقدام به خودکشی هم انجام دهند. درمان افسردگی بسیار ضروری و لازم است چون در غیر این صورت می تواند نتایج زیان بارتری را داشته باشد.

0 0
جمشید
پاسخ به این نظر
1402/11/14

من پدرم رو 3ساله از دست دادم اما هنوز نتونستم خودمو احیا کنم خیلی منزوی و گوشه گیرشدم و خیلی واسم سخته بخوام باکسی درارتباط باشم اما از این بابت ناراحتم ومیدونم افسرده شدم میشه لطفا مشاوربهم معرفی کنید؟

0 0
فرناز
پاسخ به این نظر
1402/11/14

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات فردی هست که دلایل مختلفی داره و خیلی از افراد با این مشکی روبرو هستند و گاها هم نمیدونند برای اینکه بهبود پبدا کنند چه کاری باید انجام بدهند. مطمِئنا کمک گرفتن از درمانگر میتونه خیلی توی این زمینه کمک کننده باشه که بهبودی روحی و جسمی هرچه زودترحاصل بشه.

0 0
shima
پاسخ به این نظر
1402/10/28

افسردگی فصلی واقعا درسته یا تبلیغ و حرف زرده اصلا از کجا منشا میگیره من زمستونها بی شک افسرده تر از بقیه اوقاتم نمیدونم چیکار کنم کارهام بیشتر میپیچه تو هم و حالم بدتر میشه

0 0
سولماز
پاسخ به این نظر
1402/10/27

من درگذشته یک دوره داروهای افسردگی استفاده کردم ووقتی کمی بهتر شدم قطع مصرف کردم الان گاهی حس میکنم اون حالات داره برمیگرده وازاین بابت نگرانم ایا باز بایدبه پزشک مراجعه کنم؟

0 0
هما
پاسخ به این نظر
1402/10/18

مدتیه رابطمو تموم کردم و دچار حال بد و اضطراب شدم حتی گاهی برای کارهای روزمره هم دچار چالش میشم و به مشکل برمیخورم به شدت از جمع دوستانم کناره میگیرم و با هیچ کس ارتباط برقرار نمیکنم لطفا من وراهنمایی کنید

1 0
حامد
پاسخ به این نظر
1402/10/16

سلام میشه لطفا کمکم کنید من مدتیه حال درونیم اصلا خوب نیست وهمش به خودکشی فکرمیکنم با هیچ کس صحبت نمیکنم و همش تو اتاقم تنها هستم تمایل به ارتباط با افراد ندارم ودایم احساس سرخوردگی میکنم دلم نمیخواد کلا با کسی درارتباط باشم

1 0
حمید
پاسخ به این نظر
1402/10/14

سلام روزخوش من مدتیه نسبت به هیچ چیز واکنشی ندارم واصلا حالم خوب نیست احساس پوچی میکنم و مسایلی که قبلا خیلی برام مهم بود الان دیگه به هیچچ عنوان برام اهمیتی نداره حتی به ظاهرم هم دیگه اهمیت نمیدم میشه لطفا راهنماییم کنید

0 1
Darioush
پاسخ به این نظر
1402/10/12

ممنونم از سایت خوبتون ،هیپنوتیزم هم می‌تونه تاثیر گزار باشه در روند بهبود افسردگی؟

0 1
شیما
پاسخ به این نظر
1402/10/10

سلام من بعدازیک شکست عاطفی دچار افسردگی شدید شدم ومشکلات زیادی برام پیش اومد بامراجعه به مشاور وصحبت کردن درباره مشکلاتم بدون مصرف دارو موفق شدم از این بحران خارج بشم ممنونم ازتیم حرفه ایتون که زندگی و به من برگردوند

1 0
Nazi
پاسخ به این نظر
1402/9/28

من سابقه افسردگی داشتم با سرکار رفتن و خودمو مشغول کردن از خودم دورش کردم افسردگی من بعد از بیکار شدنم دوباره عود کرد واقعا دیگه نمی‌دونم باید چیکار کنم

1 0
الهام آزادی
پاسخ به این نظر
1402/9/21

من حدود سه سال پیش در اثر شکست رابطه عاطفی و همزمان شدن با مشکلات خانوادگی دچار افسردگی شدم و با دارو درمانی تا حدی بهتر شد ولی در واقع بهترین راه سرگرم بودنه

0 1
شیرین مهدوی
پاسخ به این نظر
1402/9/15

سلام چند وقته حس میکنم دچار افسردگی شدم سعی میکنم با خرید و یا کارهای زیبایی خودمو مشغول کنم اما هیچ اثری نداره

1 0
Maryam
پاسخ به این نظر
1402/9/15

سلام من ۲ساله ازدواج کردم و مهاجرت کردم آلمان. الان ۳ ماهه از همسرم جدا شدم و هنوز به خونوادم نگفتم خیلی حس بدی دارم نمیدونم باید چه کار کنم

1 0
امید
پاسخ به این نظر
1402/9/14

سلام وقتتون بخیر من به خاطر افسردگیم مدتیه دارو مصرف میکنم نسبت به قبل بهتر شدم اما نه کاملا خوب. خواستم بپرسم سر کار رفتن میتونه حالمو بهتر بکنه چون مدتیه بیکارم

0 1
الهه
پاسخ به این نظر
1402/9/12

سلام روزتون بخیر. من ۳۴ سالمه و مدت ۵ سال بود که افسردگی داشتم بعد از یه شکست بزرگ توی زندگیم و زیر نظر روانپزشک دارو مصرف میکردم اما هیچ تاثیری روی من نداشت و حتی حالم بدتر هم میشد اما از زمانی که جلسات تراپی میگیرم واقعا زندگیم عوض شده و خیلی از این بابت خوشحالم

1 0
رها
پاسخ به این نظر
1402/9/11

سلام روزخوش. من ۱۴ ماهه که مهاجرت کردم کانادا برای تحصیل. شرایط کاری و تحصیلی در کنار حس غربت خیلی اذیتم میکنه‌. لطفا راهنماییم کنید و اگه ممکنه بگید چطور میتونم جلسه آنلاین بگیرم

1 0
مسعود کردی
پاسخ به این نظر
1402/9/11

سلام برای درمان افسردگی شدید حتما باید دارو مصرف کرد و یا با جلسات تراپی قابل درمانه؟

0 1
ایمان
1402/9/13

سلام روزخوش. من پارسال بعد از یه دوره طولانی افسردگی تونستم با جلسات تراپی به زندگی برگردم. پیشنهاد میکنم انجام بدین

1 0
Golnaz
پاسخ به این نظر
1402/9/8

سلام من ۱۸ سالمه و خیلی احساس پوچی و بی ارزشبگی میکنم. هر کار اشتباهی که انجام میدم احساس گناهش تا مدتها با منه لطفا راهنماییم کنید

1 0
یکتا
پاسخ به این نظر
1400/10/8

من افسردگی شدیدددد د داشتم طو ری ک زندگیم مختل شد و غذا نمیپختم هر روز و هرشب گریه میکردم بردنم مشاور اما حوصله جلسات نداشتم ب شوهرم گفتم منو ببر روانپزشک و اونم دارو داد و قبل از یک ماه خوب خوب شدم الان دیگه دارو نمیخورم اما گاهی حسو حالش گذری میاد بیکار ک میکشم،،،،اینم بگم بعد افسردگی رفتم سرکار چون بیکاری حالمو خراب میکرد

2 0
زهره
پاسخ به این نظر
1400/10/4

من افسردگي داشتم و بخاطر قلبم دكتر رفته بودم ضربان قلبم بالا بود. قرص برا قلبم داد و گفت اين حالت هاي افسردگيو بيشتر ميكنه اما بايد همكاري كني باهام. و خودت مقابله كني با افسردگي، بهم گفت فقط تنها نباش و تو جمع باش. خيلي حرفش روم تاثير گذاشته. براي هر روزت يجا برنامه ريزي كن با بچه هات برو يا بدارشون پيش شوهرت دو ساعت برو باشگاه يا استخر. گلكاري كن . خونه فاميلا و دوستات برو . پارك برو. كم كم كتاب بگير بخون و بنويس و برنامه ريزي كن حتي چيزاي ساده رو براي خودت تو گىشيت بنويس كسي نتونه بخونه. مثلا كاراي شخصيتو . بنويس كاراي روزانه اي كه بايد كني. ماسك بزن به پوستت، غذا و كيك و چيزاي جديد درست كن اگه كسي هم تو ذوقت زد بگو براي خودت درست كردي. بعد از یه مدت یکم بهتر شدم اما تصمیم گرفتم برم پیش روانشناس الان خیلی بهترم

2 0
sheyda
پاسخ به این نظر
1400/8/20

سلام من حدودا یک سال با افسردگی درگیر بودم و چیزی که ازش فهمیدم اینه که وقتی میفهمید افسرده هستید تمام تلاشتون رو برای بهبود بکنید حتی در حد خوندن یک کتاب یا صحبت کردن با یک نفر فقط یک نفر. افسرده ها خیلی چیزارو میریزن توی خودشون و با کسی از غم ها و مشکلاتشون حرف نمیزنن اما اگه این کارو بکنن خیلی خیلی شرایط بهتری رو پیدا میکنن و اوضاعشون این شکلی نمی مونه بعد هم اینکه برید مشاوره و براش بهونه نیارید ما تنهایی نمیتونیم از پس همه ی مشکلات بربیایم بنابراین باید سعی کنیم که اول خودمون مراقب خودمون باشیم

2 0
ali
1400/8/25

سلام من هم با شما موافقم و به نظرم هرکسی می بایست برای بهتر شدن حال خودش قدمی برداره هرچند کوچک و از انفعال دوری بکنه هرچند که بعضی ها که دچار افسردگی شدید میشن حتی نمیتونن که این قدم های کوچیک رو بردارن و باید سریعا به روانشناس و روان پزشک مراجعه بکنند

2 0
zeinabb
پاسخ به این نظر
1400/7/20

بدترین چیز وقتی افسرده میشی اینه که بقیه اصلا جدی نمیگیرن و فقط سوال میکنن که چرا ناراحتی چرا اینجوری هستی پاشو یه کاری بکن در صورتیکه من خودم تجربه کردم افسردگی رو و اصلا ادم نمیتونه با این حرفا بلند بشه کاری انجام بده یا احساساتش تغییری بکنه فقط ادم افسرده تر و عصبی تر میشه بهترین کار اینه که پیش روانشناس برید چون واقعا کمک میکنه هرچقدر که زودتر برید راحت تر به زندگی برمیگردید اگر هم کنارتون ادم افسرده هست واقعا تلاش کنید باهاش مدارا کنید

2 0
zhila
1400/8/11

سلام بله دقیقا همینطور هست که میگین اکثر افرادی که کنار افراد افسرده زندگی میکنن بر این باور هستن که اونا مشکل خاصی ندارن و باید خودشون به خودشون کمک کنن اما حقیقت اینه که همچین چیزی نیست و باید حتما توسط یه فرد متخصص درمان بشن بقیه هم باید تلاش کنن تا به فرد کمک کن نه اینکه مایه عذابش بشن

1 0
فتانه
پاسخ به این نظر
1400/5/14

من حدود ۲۰ سال پیش شکست عاطفی داشتم اما هنوز درگیر این موضوعم، فکرش اذیتم میکنه، دوستم روانشناسه گفت نوروفیدیک برو جواب میگیری. حالا نظر شما اینه که من افسردگی گرفتم؟ ولی بگم که در روابط بعدی دچارمشکل نیستم، فقط فکرش اذیتم میکنه!

2 0
م.ب
1400/6/30

سلام دوست عزیز . بنظر من هم دوستتون درست گفتن چون من هم از این روش استفاده کردم و جواب گرفتم باز هم آدما باهم فرق دارن شاید برای شما هم متفاوت باشه اما مهم ترین چیز اینه که حتما قدم بردارید چون واقعا حیفه که زندگی ادم که انقد کوتاهه با افسردگی و استرس و این چیزا بگذره...امیدوارم زودتر حالتون خوب شه

2 0
فرهاد
پاسخ به این نظر
1400/3/24

من برای درمان افسردگی روانشناسم از رویکرد CBT استفاده کرد و خیلی سریع و خوب جوا داد البته یه داروی سبک هم به من دادن خواستم بگم که واقعا هیچی بد تر از وسواس تو زندگی نداریم چون کلی آسیب به زندگیم زد و باعث شد تو کارم کلی به مشکل بخورم

2 0
زهرا
پاسخ به این نظر
1400/2/1

سلام من نزدیک 2 سال هست که افسردگی دارم و فقط با داروی فلوکستین بهتر میشم باید چی کار کنم؟

3 0
مریم
1402/9/14

سلام وقتتون بخیر به نظرم اول با یه روانشناس درباره مشکلتون صحبت کنید و اینکه فقط تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید

1 0
فرهاد
پاسخ به این نظر
1399/1/9

سلام دوستان خواستم تجربمو باهاتون درمیون بزارم. من حدود 2 سال افسردگی داشتم و همیشه یه مدت قرص میخوردم کمی بهتر میشدم و دوباره بر میگشت بعدا فهمیدم که باید پیش روانشناسم میرفتم وقتی دارو و مشاوره همزمان شد الان 6 ماهه که کاملا خوب شدم خواستم بهتون بگم فقط با قرص سعی نکنید مشکلتون رو حل کنید چون مثل اینه که دندونتون خرابه و هی دارین مسکن میخورین. ممکنه دردش بهتر بشه ولی خوب نمیشه. باید اون خرابیها و اسیباشو درست کرد

2 0
Diff
1400/5/14

اتفاقا من خودم دچار افسردگی بودم از کجا فهمیدم که دائم گریه میکردم، رفتم پیش روانپزشک. دارو داد اما دانا بود، ایشان بمن گفتن که با یک روانشناس بالینی مشورت کنم، که با هم هماهنگ بودند و الان بعد ۴ سال شکر خدا واقعا خوبم از اون ور پشت بام افتادم

1 1
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ